لوازم برقی, لوازم برقی آشپزخانه

معرفی انواع قهوه ساز، هر کدام از آن ها چگونه عمل می کنند؟

انواع-دستگاه-قهوه-ساز-فروشگاه-اینترنتی-لوارم-خانگی-مارکیزم

تعداد افراد زیادی روزانه از انواع مختلف قهوه استفاده می کنند. قهوه کمک می کند تا شما پرانرژی تر و سرحال تر به انجام کارهای روزمره خود بپردازید و با تمرکز بیشتری بر کارهای خود مسلط شوید. نوشیدن قهوه در هنگام صبح خواب آلودگی را از شما دور خواهد کرد! اما در این مقاله ما درباره مزایا و ویژگی های قهوه صبحت نمی کنیم، بلکه می خواهیم تا با انواع قهوه ساز ها آشنا شویم.

اگر شما نیز طرفدار قهوع هستید و به دنبال خرید یک قهوه ساز مناسب، ابتدا لازم است تا بهترین مدل را برای خود انتخاب کنید. در ادامه با انواع قهوه سازها و کاربردهای آن ها، آشنا خواهیم شد.

انواع قهوه ساز و عملکرد هر یک از آن ها

با توجه به طیف گسترده از انواع مدل های درست کردن قهوه، لازم است با دستگاه های مختلف آشنا شوید تا به وسیله آن بتوانید مدل قهوه دلخواه خود را آماده کنید:

1- دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه-اسپرسو-ساز-فروشگاه-اینترنتی-لوازم-خانگی-مارکیزم

اسپرسو از پرطرفدارترین انواع قهوه در سراسر جهان است. قهوه اسپرسو حجم کم و در عین حال کافئین بالایی دارد که هم با دستگاه اسپرسو ساز و هم با استفاده از موکا پات (که در ادامه درباره آن خواهیم گفت) آماده می شود. اسپرسو سازها در ابعاد و اشکال گوناگونی توسط برندهای مختلف طراحی و تولید می شوند. این دستگاه به انواع زیادی دسته بندی می شود که هر کدام برای کاربری خاص خود می باشد که بازگو کردن تمام انواع آن در این مقاله ممکن نیست. اما مهم ترین مدل های آن شامل اسپرسو ساز صنعتی، خانگی و نیمه صنعتی می باشند:

اسپرسو ساز صنعتی:

اسپرسو سازهای صنعتی برای آماده کردن بیش از 20 فنجان قهوه در روز استفاده می شوند و دارای 1 تا 7 هدگروپ می باشند. هرچه تعداد هدگروپ ها بیشتر باشد، تعداد فنجان قهوه بیشتری می تواند آماده کند. این مدل اسپسو ساز برای استفاده در کافه ها، رستوران ها، هتل ها و … خریداری می شوند.

مدل خانگی:

اسپرسو سازهای خانگی ابعاد بسیار کوچکتری نسبت به اسپرسو سازهای صنعتی دارند و برای آماده کردن تعداد فنجان های محدود تا 5 در روز، استفاده می شوند.

اسپرسو ساز نیمه صنعتی:

این مدل اسپرسو ساز که توان موتور آن بالاتر و قوی تر است برای مکان های عمومی همچون شرکت ها کاربرد دارد. این مدل برای تهیه روزانه 10 الی 20 فنجان قهوه ساخته شده اند.

2- دستگاه قهوه ساز فرنچ پرس

دستگاه-قهوه-ساز-فرنچ-پرس-فروشگاه-اینترنتی-لوازم-خانگی-مارکیزم

این مدل دستگاه در ابعاد کوچک و با طراحی های مختلف در بازار وجود دارند که برای دم کردن قهوه از آن استفاده می شود. بدین صورت که بعد ریختن پودر این قهوه در داخل آن، فیلتر قهوه ساز را بر روی آن قرار می دهید تا دانه های قهوه را از آب جدا کند. بعد از آن آب جوش را به ظرف اضافه می کنید و اجازه می دهید تا قهوه دم بکشد. با این حرکت، روغن طبیعی قهوه از بین نخواهد رفت.

انواع این مدل قهوه ساز در مقدار حجم و یا جنس آن متفاوتند و شکل بدنه آن نیز عموما استوانه ای می باشد.

3- دستگاه قهوه ساز موکاپات

دستگاه-قهوه-ساز-موکاپات-فروشگاه-اینترنتی-لوازم-خانگی-مارکیزم

اگر به قهوه و انواع آن علاقمند باشید، صددرصد با دستگاه موکاپات آشنایی دارید. موکاپ یکی از قدیمی ترین دستگاه ها برای تهیه قهوه می باشد که همچنان کاربرد فراوانی دارد. بدنه این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده است. در مخزن زیرین آب ریخته می شود و سپس مقدار قهوه مدنظر خود را در قسمت درپوش سبدی شکل آن می ریزید و درب آن را می بندید.

حال ظرف را بر روی شعله بسیار ملایمی قرار میدهید و منتظر می مانید تا آب جوش بیاید. وقتی آب جوش بیاد با انبساط هوا در داخل مخزن زیرین آب با فشار از داخل لوله زیرین به بالا با فشار هدایت می شود و در مسیر با پودر قهوه مخلوط می شود و عصاره قهوه را به خود جذب می کند و داخل ظرف قوری می ریزد.

نمی توان انتظاری که از یک اسپرسو ساز دارید را با قهوه ای که از موکاپات به عمل می آید را با یکدیگر مقایسه کنید اما دچاین دستگاه در نوع خودش بی نظیر است.

4- دستگاه قهوه ساز تورکا

دستگاه-قهوه-ساز-تورکا-فروشگاه-اینترنتی-لوازم-خانگی-مارکیزم

این دستگاه در بین اعراب بسیار شناخته شده است و برای تهیه نوعی قهوه عربی و هم ترکی از آن استفاده می شود. قهوه ساز تورکا بسیار شبیه به شیرجوش است اما با آن تفاوت زیادی دارد. این دستگاه قهوه ساز کفه کوچکی دارد و لبه های بالایی آن  باریک هستند که با دو شکاف آبریز قهوه را به سمت فنجان هدایت می کند.

استفاده از کفی باریک برای این است که کف یا خامه قهوه به دستگاه قهوه ساز تورکا نچسبد. دیواره بلند دستگاه قهوه ساز نیز برای این است که در زمان دم کردن قهوه، قهوه ای که بالا می آید سر ریز نکند.

این دستگاه دسته ای چوبی مانند دارد که برای بلند و حمل کردن آن است تا دست نسوزد. محبوبیت این مدل دستگاه در بین ترک ها و اعراب وصف نشدنی است به همین دلیل است که به آن قهوه ساز عربی و یا قهوه ساز ترکی نیز می گویند.

مطالب مرتبط:

ویژگی های یخچال فربزر خوب محدود به انتخاب مدل نیست. بنابراین لازم است تا اطلاعات لازم را قبل از خرید کسب کنید!

5- دستگاه ساز هاریو

دستگاه-ساز-هاریو-فروشگاه-لوازم-خانگی-مارکیزم

این دستگاه، یک دستگاه مهندسی ساز برای دم کردن قهوه است که با استفاده از آن می توان حداکثر مقدار طعم و و کافئین قهوه را دریافت نمود! برخلاف دستگاه های دیگر، برای درست کردن قهوه با این دستگاه نیازی به فشار آب داغ و یا مخلوط کردن قهوه با آب نیست.

برای تهیه این قهوه نیاز به آب سرد دارید. و همچنین، برای نوشیدن آن به 12 تا 24 ساعت صبوری نیاز دارید! عملکرد آن بدین صورت است که: قهوه آسیاب شده را در صافی نایلونی سبدی دستگاه بریزید و سپس آب ترجیحا تصفیه شده و خنک را روی قهوه بریزید و بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید تا خوب دانه یا پودر قهوه خیس بخورد. قهوه در این دستگاه قهوه ساز به این شکل به اصطلاح به صورت سرد دم می کشد و قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را در یخچال دارد.

همان گونه که پیداست گونه ای قهوه های لاکچری می باشد!

6- قهوه ساز قطره ای

قهوه-ساز-قطره-ای-فروشگاه-اینترنتی-لوازم-خانگی-مارکیزم

این نوع قهوه ساز که به عنوان قهوه ساز فیلتری نیز شناخته می شود. از بهترین انواع قهوه ساز است که کار با آن بسیار ساده و روان می باشد. فرآیند تهیه قهوه با این دستگاه کاملا خودکار و بدون دخالت فرد است به همین دلیل بهترین نتیجه را نیز به همراه دارد. برای تهیه قهوه با این دستگاه بدین صورت عمل کنید که:  پودر قهوه را در فیلتر دستگاه قهوه ساز بریزید، قوری را روشن کنید تا گرم شود.

فیلتر این نوع قهوه سازها ممکن است کاغذی و یا فلزی باشد. در هر صورت توصیه می شود برای درست کردن یک قهوه خوب، برای هر ۷ گرم قهوه، ۷ میلی لیتر آب در قوری بریزید. دستگاه قهوه ساز در زمانی که شروع به کار بکند، باعث دم کشیدن قهوه و چکه کردن از فیلتر به داخل قوری می شود. دکمه روی قوری تا زمانی که روشن باشد، قهوه گرم خواهد ماند.

از معایب این دستگاه می توان به تهیه قهوه با کافئین پایین اشاره کرد که باب سقیله بسیاری از افراد نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *