ظروف چینی

7 تفاوت ظروف چینی و سرامیکی که به راحتی قابل تشخیص هستند!

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-1

ظروف چینی از لوازم ضروری و پر استفاده در هر خانه و آشپزخانه ای می باشد، پس کیفیت و مرغوبیت این کالا از اهیمت بالایی برخوردار است تا ظروف از استقامت بالایی برخوردار باشند، با کوچکترین ضربه آسیب نبینند و لب پر نشوند، که در نتیجه ست سرویس ناقش نشود و نیازی به خرید مجدد نباشد. تمامی ما با این گونه وسواس ها روبه رو هستیم و یا دست کم در اراف خود دیده ایم! حال یکی از اصلی ترین خرید سوالات هنگام خرید ظروف “تفاوت ظروف چینی و سرامیکی در چیست؟” می باشد تا خدایی ناکرده کلاهی بر سر ما نرود!

مطمئنا تفاوت ظروف چینی و سرامیکی در موارد زیادی از جمله وزن، استقامت و … می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. بعد از آن درباره چیستی و ماهیت سرامیک و چینی نیز، بیشتر خواهیم گفت.

مولفه های تفاوت ظروف چینی و سرامیکی

  • ضخامت:

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-2

از اصلی ترین و بارزترین تفاوت های ظروف چینی با سرامیکی میزان ضخامت آن ها می باشد. یک ظرف چینی می‌ تواند به حدی نازک باشد که در زمان قرار گرفتن در مسیر تابش، نور را از خود عبور دهد! در صورتی که ظروف سرامیکی از ضخامت قابل ملاحظه ای برخوردارند.

  • وزن:

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-3

به طور کلی ظروف چینی نسبت به دیگر ظروف سرامیکی سبک ترند. به دلیل این که بیشتر مواد مورد استفاده شده در پروسه تولید ظروف چینی از سرامیکی سبک تر هستند و از طرفی ظروف چینی مصارف خانگی دارند، به همین دلیل با ظرافت تر، سبک تر و شکیل تر ساخته و پرداخته می شوند.

  • لب پریدگی:

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-4

ظروف چینی معمولا نازک تر و ظریف تر هستند، اما دارای لبه هایی با کیفیت بسیار بالایی می باشند. درست نقطه مقابل ظروف سرامیکی، که برخلاف ضخامت سفت و سخت آن ها، لب پریدگی در آن ها با کوچکترین ضربه ای اتفاق می افتد.

  • زیبایی ظاهری:

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-5

با نگاهی کلی متوجه خواهیم شد که ظروف سرامیکی از جمله سنگی و سفالی، از زیبایی طاهری چندانی برخوردار نیستند و بیشتر سبکی قدیمی و ساده دارند. برخلاف ظروف چینی که عمدتا ساده، شیک شکیل هستند و در طراحی، ساخت و تولید آن ها توجه و دقت بسیا بیشتری به کار گرفته شده است. (از دلایل تفاوت قیمت میان این دو مدل ظرف!)

  • قیمت:

با توجه به مواردی که تا به این جا در این مقاله گفته شد و در ادامه نیز گفته خواهد شد، واضح است که ظروف چینی قیمت بیشتری نسبت به دیگر ظروف خواهد داشت.

  • مقاومت در برابر لکه:

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-6

ظروف چینی به گونه ای ساخته می شوند که در برابر لکه مقاومت بیشتری دارند و از طرفی نیز، لکه ها از روی آن ها راحت تر از ظروف سرامیکی شسته و پاک می شوند.

  • مقاومت طولانی مدت در برابر آب:

ظروف چینی به دلیل نوع ساخت آن ها خالص می باشند که همین خصیصه باعث می شود تا در طولانی مدت، در اثر تماس مداو با آب، آسیب کمتری ببینند. بنابراین این هم یکی دیگر از تفاوت های چینی و سرامیک است که به نوعی مزیت و ویژگی برتر نیز محسوب می شود.

تا به اینجای مقاله مخصوص کسانی بود، که به سرعت به دنبال جواب سوال خود بودند. اما در ادامه اطلاعات بیشتری درباره ظروف چینی و سرامیکی و تفاوت ساخت آن ها خواهیم گفت.

چیستی ظروف سرامیکی

تاریخچه

لغت سرامیک از کلمه یونانی “کراموس” به معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارت است از هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ ای که ماده اصلی و عمده آن ها انواع خاک ها می‌ باشد. این خاک‌ ها شامل: کائولن و خاک سفال است.

روش ساخت ظروف سرامیکی امروزی

تفاوت-ظروف-چینی-و-سرامیکی-مارکیزم-7

تمام محصولات غیر فلز معدنی که در دمای بیش از 600 درجه سانتی‌ گراد ساخته شده‌ اند و با لایه‌ ای از لعاب پوشیده می‌ شوند، نوعی سرامیک هستند. ظروف غذاخوری سرامیکی انواع مختلفی دارند که ظروف سفالی، ظروف سنگی و چینی هم نوعی از آن ها هستند.

خاک رس، سیلیس، کوارتز و کائولن در ترکیب ظروف سرامیکی استفاده می‌ شود و در مقایسه با ظرف سفالی مقاومت بیشتری دارند. گِل ظروف سفالی خمیری و سفت اما گِل ظروف سرامیکی رقیق است و از قالب برای ساخت آن استفاده می‌ شود.

در ساخت این ظروف، هرچه لعاب با‌کیفیت‌ تری استفاده شود، این ظروف مرغوب‌ تر می‌شوند. لعاب، یک لایه نازک سیلیکاتی است که ظروف را با آن می‌ پوشانند تا نفوذ‌پذیری ظرف را کاهش دهند و ظاهر آن، زیباتر شود.

موارد استفاده:

سرامیک اکنون به یکی از مواد اساسی در کار روزانه ما تبدیل شده که در مواردی مانند کاشی، آجر، بشقاب، شیشه و توالت کاربرد دارد. سرامیک را می توان در ساعت ها، آسمان برفی، اتومبیل، خطوط تلفن، شاتل های فضایی، هواپیماها و وسایلی مانند روکش مینا نیز یافت. این ماده معدنی غیر فلزی انواع زیادی دارد، بسته به روش تولید، سرامیک می تواند یک ماده متراکم یا یک ماده سبک باشد.

چیستی ظروف چینی

تاریخچه

تاریخچه تولید ظروف چینی به بیش از 1700 سال قبل باز می گردد و زادگاه این ظروف کشور چین است و بعد از مدتی آوازه این ظروف به کشورهای دیگر هم رسید. امروزه بسیاری ظروف چینی قدیمی و کمیاب در موزه ها معروف جهان نگهداری می شود.

تاریخ صدور ظروف چینی از کشور چین به قرن 8 باز میگردد. مقصد این صادرات، منطقه خاورمیانه بود. ابتدا فقط اشراف و پادشاهان از این ظروف استفاده می کردند ولی کم کم این ظروف جای خود را در بین تجار و بازرگانان هم باز کرد.

در قرن 9 میلادی مرکز تجارت دنیای اسلام بغداد بود و ظروف چینی و ابریشم، کالاهایی که دارای بیشترین داد و ستد بودند. در سال 1405 تا 1433 یکی از معروف ترین دریانوردان چین به نام (جنگ خه) طی مدت 29 سال با سفر به اقیانوس آرام جنوبی و اقیانوس هند، تجارت خارجی چین را متحول کرد. (جنگ خه) در سفرهایی که به اقصی نقاط جهان داشت ظروف چینی مرغوبی را برای اهدا به همراه می‌ برد و امروزه این ظروف نفیس در موزه های مختلف جهان نگهداری می شود. فقط در موزه تیکاپی استانبول حدود 13 هزار از این ظروف موجود است، که همگی آن ها متعلق به تولیدات کوره های داخلی است.

روش ساخت ظروف چینی امروزی

برای ساخت ظروف چینی از نوعی خاک رس، کوارتز، فلدسپات و کائولن استفاده می‌شود. ظروف چینی را در کوره، در دمای بالاتری حرارت می‌دهند، به همین دلیل بسیار مقاوم‌ تر از ظروف سفالی و سرامیکی هستند.

ظروف چینی مرغوب تر!

چینی‌های موجود در بازار معمولا از دو نوع مواد اولیه ساخته می‌شود؛ چینی پرسلان و چینی استخوانی که در ساخت چینی استخوانی از نوعی استخوان جانداران استفاده می‌شود. کیفیت ظروف چینی مرغوب به میزان سفیدی آن، شفاف بودن، ظاهر یکدست و وزن آن ها وابسته است.

سفیدی ظروف چینی از نکات مهم در تشخیص کیفیت آن ها است. در صورتی‌ که چند ظرف چینی از برندهای مختلف موجود در بازار را در کنار هم قرار دهید، تفاوت آن ها را کامل احساس می‌ کنید. برخی از آنها به رنگ طوسی نزدیک‌ تر هستند. ظرف چینی که سفید‌تر است، کیفیت بهتری در مواد اولیه دارد و مقاوم‌ تر است.

از طرفی دیگر، چینی‌های استخوانی ظرافت زیادی دارند و در مقایسه با انواع چینی‌ ها بسیار سبک و مقاوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *