لوازم برقی

کولر گازی چیست؟ چگونه کار می کند؟

کولر-گازی-چیست-چگونه-کار-می-کند-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

با رسیدن فصل گرما و گرم شدن ها، افراد به فکر خرید و یا تعویض وسایل سرمایشی می افتند. وسیله های متنوعی در جهت تهویه هوای محیط های داخلی وجود دارد که بنا بر نوع محیط، متراژ، سلیقه و بودجه افراد پیشنهاد می شود که کدام را خریداری کنند. اما از بین همه آن ها، کولرهای گازی شاید کارآمدترین باشد. به همین دلیل است که برای افراد این پرسش مطرح می شود که کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سئوال همراه این مقاله تا انتها باشید!

این دستگاه سرمایشی مزایای زیادی برای خریداران دارد. برعکس اسمی که بر روی آن قرار داده اند، در فصل سرما، هوای گرم محیط ها را نیز فراهم می کند. همچنین تنوع در ابعاد و کارایی این وسیله باعث شده تا در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برای مجتمع های مسکونی تا فضاهای بزرگ داخلی همچون تالارها و پاساژها نیز از انواع کولرهای گازی بهره می برند.

کولر گازی چیست؟

کولر-گازی-چیست-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

کولر گازی یک وسیله سرمایشی مطبوع است که وظیفه دارند تا هوای گرم داخل ساختمان را توسط تبخیر مایع مبرد در اواپراتور کولر تبدیل به هوای مطبوع و خنک کند. این دستگاه ها شامل اجزای مختلفی از جمله موارد زیر هستند:

  • کمپرسور
  • شیر انبساط
  • کندانسور
  • لوله مویین
  • اواپراتور

انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی بر اساس ابعاد، ظرفیت و قدرت، محیطی که قرار است در آن جا نصب شوند و … به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. زیرا افراد این کولرها را برای محیط های مختلفی، کوچک و بزرگ، عمومی و خصوصی و … تهیه می کنند بنابراین برندهای مختلف بایستی مدل های متنوعی را طراحی و تولید کنند تا نیاز بازار به خوبی رفع گردد.

مطرح ترین مدل های کولر گازی که می توانید در بازار پیدا کنید به مدل های زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. یونیت یا مدل پنجره ای
  2. مدل اسپلیت یا دو تکه
  3. کولر گازی مدل پرتال
  4. داکت اسپلیت
  5. کولرهای گازی مولتی اسپلیت
  6. مدل سقفی و زمینی
  7. کولرهای گازی مرکزی (ایستاده)

کولر گازی چگونه عمل می کند؟

کولر-گازی-چگونه-عمل-می-کند-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

می دانید سیستم تهویه مطبوع شما خانه یا محل کار شما را در ماه های گرم تابستان خنک نگه می دارد، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه کار می کند؟ یک واقعیت جالب که ممکن است ندانید این است که سیستم تهویه مطبوع و یخچال شما در درجه اول یکسان عمل می کنند. تفاوت این است که یخچال شما یک فضای کوچک و عایق بندی شده را خنک می کند و یک تهویه مطبوع خانه، محل کار یا فضای تجاری شما را در دمایی راحت نگه می دارد.

تهویه مطبوع بخشی از سیستم گرمایش مرکزی و سرمایش مرکزی است که انرژی گرمایی را از خارج از خانه گرفته و انتقال می دهد.

به بیان ساده، کولر گازی در خانه، یک سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی است که هوای خنک را از طریق مجرای ورق فلزی فراهم می‌ کند و از طریق فرآیندی که هوای گرم داخل را بیرون می‌ کشد، گرمای آن را حذف می‌ کند، که با هوای خنک جایگزین می‌ شود.

کل فرآیند ایجاد دمای هوا در محیط داخلی، بر اساس یک اصل علمی بسیار ساده است و مابقی آن با وسایل مکانیکی به دست می آید. بیایید نگاهی بصری به نحوه عملکرد تهویه مطبوع برای خنک کردن خانه شما بیندازیم.

فرآیند خنک کردن خانه با تهویه مطبوع

واحد تهویه مطبوع شما از مواد شیمیایی استفاده می کند که از گاز به مایع تبدیل می شود و دوباره به سرعت باز می گردد. این مواد شیمیایی گرما را از هوای داخل محیط به هوای بیرون منتقل می کنند.

واحد AC دارای سه بخش کلیدی است. اینها کمپرسور، کندانسور و اواپراتور هستند. کمپرسور و کندانسور واحد شما معمولاً در قسمت بیرونی سیستم تهویه مطبوع قرار دارند. داخل خانه جایی است که اواپراتور قرار دارد.

سیال خنک کننده به صورت گاز کم فشار به کمپرسور می رسد. کمپرسور این گاز/مایع را فشرده می‌ کند و مولکول‌ های موجود در مایع به هم نزدیک‌ تر می‌شوند. هرچه کمپرسور این مولکول‌ ها را به هم نزدیک‌ تر کند، دما و انرژی بیشتر می‌ شود.

چگونه تهویه مطبوع شما هوای گرم را از بین می برد و هوای سرد را وارد می کند؟

چگونه-تهویه-مطبوع-شما-هوای-گرم-را-از-بین-می-برد-و-هوای-سرد-را-وارد-می-کند-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

این سیال عامل به صورت گاز داغ و پرفشار از کمپرسور خارج می شود و به سمت کندانسور حرکت می کند. واحد بیرونی یک سیستم تهویه مطبوع دارای پره های فلزی در اطراف محفظه است. این باله ها مانند رادیاتور روی خودرو عمل می کنند و به دفع سریع تر گرما کمک می کنند.

هنگامی که سیال از کندانسور خارج می شود، بسیار خنک تر می شود. همچنین به دلیل فشار زیاد از گاز به مایع تبدیل شده است. سیال از طریق یک سوراخ کوچک و باریک به اواپراتور راه می یابد و هنگامی که مایع به طرف دیگر این گذرگاه می رسد، فشار آن کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایع شروع به تبخیر به گاز می کند.

همانطور که این اتفاق می افتد، گرما از هوای اطراف خارج می شود. این گرما برای جداسازی مولکول های مایع به گاز مورد نیاز است. پره های فلزی روی اواپراتور نیز به تبادل انرژی حرارتی با هوای اطراف کمک می کند.

نحوه عملکرد:

هنگامی که مبرد از اواپراتور خارج می شود، یک بار دیگر یک گاز کم فشار و سرد است. هنگامی که به کمپرسور باز می گردد، این فرآیند از اول شروع می شود. یک فن وجود دارد که به اواپراتور متصل است و هوا را در اطراف داخل قسمت و در سراسر پره های اواپراتور به گردش در می آورد.

کولر گازی از طریق یک دریچه هوا را به داخل کانال ها می مکد. این هوا برای خنک کردن گاز در اواپراتور استفاده می شود و با حذف گرما از هوا خنک می شود. سپس کانال ها هوا را به داخل خانه برمی گرداند.

این روند تا زمانی ادامه می یابد که هوای داخل منزل یا محل کار شما به دمای مطلوب برسد. هنگامی که ترموستات حس می کند که دمای داخل در حد مطلوب است، کولر گازی را خاموش می کند. هنگامی که اتاق دوباره گرم می شود، ترموستات کولر گازی را دوباره روشن می کند تا دمای محیط مطلوب دوباره به دست آید.

تبدیل کولر گازی به وسیله گرمایشی

در برخی دستگاه‌ ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *