ظروف چینی

ترفندهایی ساده برای براق کردن ظروف چینی

براق-کردن-ظروف-چینی-مارکیزم-1

استفاده از ظروف چینی از قدیم در ایران مرسوم بوده و جزو ضروریات آشپزخانه بوده است. عمر مفید این ظروف هم به نحوه مراقبت از آن ها بستگی داشته و دارد. بر عکس مواردی چون شکستن ظروف، لب بر شدن آن ها، ضرب دیدن و … که تا حدودی از کنترل ما خارج است. نحوه شستشو و تمیز کردن آن ها از انواع لک ها و جرم ها تا حدود زیادی به ما یعنی مصرف کنندگان ظروف چینی بستگی دارد. تمیز و براق بودن ظروف همواره از دغدغه هایی بوده که باعث شده شما از مواد شوینده مختلفی برای پاکسازی ظروف استفاده کنید. در ادامه، شما را با ترفندهایی برای براق کردن ظروف چینی آشنا خواهیم کرد که مطمئنیم برای شما کاربردی خواهد بود.

برای آشنایی با نحوه نگهداری از ظروف چینی، مقاله “7 نکته مهم در نگهداری ظروف چینی که باید بدانید!” را از دست ندهید.

چینی ها از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه هستند که تمیزی آن ها بسیار مهم است. زیرا اگر هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن نوشیدنی، لکه ای بر روی ظرف ببنید که از قبل وجود داشته، حس ناخوشایندی به شما القا می دهد. حسی که همه ما آن را تجربه کرده ایم. پس به جای دور انداختن ظرف هایی که لکه ها به صورت عمقی روی آن ها نقش بسته است، با روش هایی آسان، آن ها در خانه براق کنید.

جوشاندن ظروف چینی داخل دیگ

از آسان ترین روش ها برای براق کردن ظروف چینی و از بین بردن لکه های عمیق آن، این است که ظروف مورد نظر را درون یک دیگ حاوی آب سرد و پودر ماشین لباس شویی، بگذارید و حدود چند دقیقه منتظر بمانید تا آن ها را بجوشند (آب داخل دیگ به جوش بیاید) تا بدین ترتیب لکه ها و چربی هایی که بر روی ظروف باقی مانده به طور کامل از بین بروند و ظروف ظاهر تمیز و درخشانی به خود بگیرند.

استفاده از جوش شیرین

براق-کردن-مارکیزم-2

در صورتی که ظروف چینی لک دار و چرب، دارای جرم نیز باشند می توانید برای این کار سینک ظرفشویی را پر از آب کرده و حدود نصف فنجان جوش شیرین در آن بریزید. پس از گذشت مدت زمانی جوش شیرین جرم ها را پاک کرده و آن را کاملا تمیز می کند و بدین صورت پاکسازی به روشی ساده و کارآمد را در منزل خود تجربه کنید. همچنین می توانید لبه های استکان و ظروف چینی را با استفاده از پارچه چینی آغشته به محلول جوش شیرین به طور کامل پاکسازی نمایید.

لیمو، شوینده ای خانگی و بدون مواد شیمیایی

در این روش به این صورت عمل کنید که حدود نصف یک لیمو را به نمک کاملا آغشته نمایید و بعد روی ظروف چینی بکشید (از لیمو مانند اسکاج هنگام شستن طروف استفاده کنید) که در واقع روشی بسیار کاربردی و مفید در این زمینه می باشد.

همچنین می توانید از لیمو برای تمیز و درخشان کردن سینک ظرفشویی خود نیز استفاده کنید.

ترکیب موثر سرکه و پودر ظرفشویی

براق-کردن-مارکیزم-3

ظروف چینی چرب در واقع حالت بسیار لیزی داشته و خیلی شکننده می باشند. و با توجه به این که گاهی اوقات امکان دارد لکه های چربی بر روی ظروف باقی بمانند در نتیجه نیاز به روش های کاربردی و موثری برای پاکسازی آن ها می باشد.

از دیگر روش هایی که به شما توصیه می کنیم استفاده ار ترکیب فوق العاده تمیز کننده ی سرکه و پودر ظرفشویی است. بدین صورت که محفظه ای که مختص شستن ظرف ها در آشپزخانه می باشد را به طور کامل از آب پر کنید. و سپس چند قاشق غذا خوری سرکه و پودر ظرفشویی داخل آن ریخته و سپس ظروف استفاده شده چرب را داخل محلول آماده شده قرار دهید. بدین ترتیب بعد از گذشت حدود یک ساعت سرکه چربی را در خود حل کرده و در نتیجه بشقاب ها حالت شفاف و براقی به خود می گیرند.

بکارگیری از پودر کرم تارتار

براق-کردن-ظروف-چینی-مارکیزم-4

قبل از بازگو کردن این روش بهتر است توضیح مختصری درباره پودر کرم تارتار و چیستی آن، داشته باشیم.

پودر کرم تارتار چیست و چه کاربردی دارد؟

کرم تارتار اسیدی خوراکی به شکل پودری سفید رنگ است. علت این که به جای پودر به آن کرم گفته می شود هنوز مشخص نیست. ولی این محصول ارزنده در دنیای آشپزی و شیرینی‌ پزی همیشه با همین نام استفاده شده است. پودری سفید رنگ، لطیف، بدون بو و جزو اسید های خوراکی است که محصولی کاملا طبیعی است که با انجام فعل و انفعالاتی روی میوه انگور به دست می‌آید. در واقع از محصولات جانبی صنعت شراب سازی است.

در کنار این موارد، پودر کرم تارتار به عنوان ماده ای درمانی و حتی تمیزکننده نیز کاربرد دارد. بعضی از متداول ترین کاربردهای آن عبارت است از:

  • از بین بردن لکه ها:

برای از بین بردن لکه های مرطوب پیش از شستشو.

  • جلا دهنده لوازم خانگی:

با ترکیب یک بخش کرم تارتار و 4 بخش سرکه سفید می توان خمیری برای جلا دادن لوازم استیل، آلومینیوم و نقره تهیه کرد.

  • از بین بردن زنگ زدگی:

قرار دادن ترکیبی از کرم تارتار، پراکسید هیدروژن و جوش شیرین به مدت یک ساعت بر روی نواحی زنگ زده باعث پاک شدن آن ها می شود.

و اما روش استفاده از پودر کرم تارتار:

براق کردن ظروف چینی! لازم به ذکر است که می توانید لکه های ایجاد شده بر روی ظروف را با استفاده از پودرهای ساینده به راحتی از بین ببرید. برای این کار ابتدا وسیله پاک کننده خود را انتخاب نمایید. و بعد آن را توسط آب به شکل خمیر در آورده و سپس با استفاده از انگشتان خود یا یک تکه اسنفج و یا تکه ای پارچه بر روی لکه های ایجاد شده خمیر را به قدری بمالید که کاملا پاکسازی شده و از بین بروند.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که این روش فقط برای پاکسازی لکه ها مناسب می باشد. و در صورتی که ظرف مورد نظر شما دارای خراش یا شکستگی می باشد این نوع پاک کننده ها برای این کار موثر نمی باشند و امکان دارد اگر خیلی محکم آن ها را پاک کنید خراش های بیشتری بر روی ظرف ایجاد شود.

استفاده از نمک و سرکه سفید

ظروف-چینی-مارکیزم-5

در این روش، کمی نمک را درون یک فنجان ریخته و با سرکه سفید آن را خمیر کنید. سپس با یک برس یا اسفنج خمیر را به محل‌ های دارای لک و جرم بمالید تا لکه های نقش بسته شده بر روی ظرف از بین بروند. سپس بعد از پاکسازی، ظرف ها را آبکشی نمایید.

سفید کردن ظروف با مواد سفید کننده برای براق کردن ظروف چینی

استفاده از مواد شوینده شیمیایی، خصوصا سفید کننده هایی مانند وایتکس برای سلامت ریه شما بسیار مضر است. اما تمیزکنندگی این مواد به قدری است که اغلب افراد از نکات منفی و مضر آن چشم پوشی کرده و از آن ها استفاده می کنند.

به این منظور سینک ظرف‌ شویی را از آب نیمه گرم پر کرده و برای 4 لیتر آب یک پیمانه سر بطری مواد سفید کننده اضافه نمایید. و بگذارید یک ساعت بماند. نکته مهم در این روش آبکشی خوب ظروف است که مواد سفید کننده روی آن‌ ها باقی نماند.

استفاده از پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

براق کردن ظروف چینی! در این روش از روش های براق کردن ظروف چینی به پراکسید هیدروژن می رسیم. با استفاده از یک لگن بزرگ پلاستیکی پر از آب، ظروف خود را تمیز و درخشان کنید! یک فنجان پراکسید 35 درصد به آن اضافه کنید و ظروف را درون آن قرار دهید. (نسبت آب به پر اکسید 100 به 3 مناسب است) به این ترتیب، بی رنگ شدن لکه‌ ها را پس از چند ساعت مشاهده خواهید کرد. سپس ظروف را از محلول خارج کرده آبکشی نموده و با حوله نرم خشک کنید.

نحوه شستشوی ظروفی که دارای تزئینات و حاشیه‌های طلایی یا نقره‌ای هستند:

هر کارخانه‌ ای یک دستورالعمل جداگانه برای شستن ظروفی که تولید می‌کند، تعریف می کند. برای نگهداری ظروف بهتر از از دستورالعمل ها پیروی کنیم. اگر این ظروف دارای تزئینات فلزی باشند. برای اینکه درخشندگی خود را از دست ندهند توصیه می‌ شود آن ها را با دست شسته و با حوله نرم خشک کرد. همینطور بهتر است از مواد پاک‌کننده که دارای عطر لیمو یا مرکبات هستند برای شستشوی بخش‌های فلزی استفاده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *