لوازم برقی, لوازم برقی آشپزخانه

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به صورت اصولی چگونه است؟

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--1-مارکیزم

امروزه به دلیل مشغله فراوان و زمان کوتاه برای رسیدن به کارهای خانه، استفاده از ماشین ظرفشویی گسترش پیدا کرده است. این وسیله برقی کارها را برای افراد بسیار راحت کرده و دیگر لازم نیست زمان زیادی را برای سشتشوی ظروف با دست صرف کنند. اما در کنار این موضوع یک مشکلی وجود دارد و آن این است که در برخی موارد، نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به صورت اشتباه، ممکن است باعث شکستن ظروف و آسیب رسیدن به آن ها شود.

درست چیدن ظروف و همچنین چیدن ظروف به تعداد مناسب، از مهم ترین موضوعاتی می باشد که در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی باید به آن ها توجه کنید. برخی از افراد تصور می کنند برای صرفه جویی در قرص ماشین ظرفشویی و و زمان، بهتر است تمامی ظروف کثیف را یکجا در ماشین قرار دهند اما عمل، هم به ماشین و هم به ظروف آسیب جدی می رساند. از طرفی، این عمل، باعث می شود تا ظرف ها به خوبی شسته نشود.

اگر به تازگی ماشین ظرفشویی خریده اید و یا به طور اصولی استفاده از آن را بلد نیستید، این مقاله به شما کمک می کند تا به بهترین نحو از آن بهره ببرید. پس با این مقاله همراه باشید.

نکات مربوط به چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

  • قبل از قرار دادن ظروف در ماشین دقت داشته باشید تا باقی مانده های غذا را از ظروف پاک کنید. باقی مانده غذاهایی که به ظرف ها پسبیده اند وارد ماشین می شوند و در ظولانی مدت آسیب های جدی به ماشین خواهند زد.
  •  ته دیگ ها حتما از ظروف و قابلمه ها جدا کنید.
  • تعداد ظروفی که در ماشین ظرفشویی قرار می دهید خیلی مهم است. با توجه به گنجایش و ظرفیت آن، تعدادی مشخص و محدود را باید درون آن جای دهید. قرار دادن تعداد بیشتر از حد مجاز، مانع از شستشوی ظروف می شود زیرا جلوی فشار آب را گرفته و مواد شوینده به تمام ظروف نخواهد رسید.
  • از قرار دادن ظروفی که از آلومینیوم و مس ساخته شده اند، جلوگیری کنید زیرا باعث آسیب به ظروف خواهد شد.
  • ماشین ظرفشویی مناسب شستشوی ظروفی که با ظلا و یا نقره تزیین شده اند، نیست. پس هنگام استفاده به ایت نکات ریز توجه لازم را داشته باشید.
  • قبل از سشتشو، با توجه به راهنمای ظروف آن ها را در ماشین قرار دهید. به عنوان مثال، برخی از ظروف پیرکس و یا آرکوپال به علت جاذب نبودن حرارت و گرما ممکن پس پس از شستشو لکه های بر روی آن ها باقی بماند.

قسمت ها مختلف ماشین ظرفشویی

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--6-مارکیزم

نکته حائز اهمیت درباره استفاه از ماشین ظرفشویی که باید بدانید این است که تفاوت برند در ماشین های ظرفشویی تاثیری در نحوه چیدمان ظروف ندارد. ماشین های ظرفشویی طراحی و ساخته شده توسط هر برندی به یک یک شکل بوده و همگی دارای قسمت هایی از جمله: سبد بالایی، سبد پایینی، سبد قاشق و چنگال و … می باشند.

سبد بالایی

به طور معمول، ظروفی همچون لیوان ها، کاسه ها و بشقاب های دم دستی و … را به صورت برعکس در سبد بالایی ماشین ظرفشویی قرار می دهند. ایجاد فاصله مابین ظروف از الزامات است تا آب و مواد شوینده به مامی ظروف رسیده و به خوبی شسته شوند.

سبد قاشق و چنگال

برای بهتر شسته شدن، در ماشین های ظرفشویی قسمتی برای قاشق، چنگال و کاردها تعبیه شده است که لازم به ذکر است که قاشق و چنگال باید به گونه ای قرار داده شود تا سر آن ها از سبد بیرون باشد اما کاردها برعکس!

سبد پایینی

این سبد مختص قرارگیری ظروف بزرگتر، بشقاب ها و کاسه های بزرگتر، قابلمه و … می باشد. نکاتی را باید برای قرارگیری ظروف بدانید، از جمله: روی بشقاب ها باید به سمت وسط محفظه ماشین باشد تا آب به وسیله آبپاش به صورت کامل به آن قسمت ها نفوذ کند. همچنین ظروف گود باید به شکل مورب قرار بگیرند تا آب درون آن به راحتی خالی شود.

نحوه چیدمان

هر ظرف و ظروفی با توجه به شکل آن باید به مدل خاصی درون ماشین جای گیرند تا درون و روی آن ها به راحتی شسته شوند. به عنوان مثال، فنجان ها، بشقاب ها و … باید با زوایای مشخصی قرار گیرند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع بشقاب ها:

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--2-مارکیزم

بشقاب ها باید در سبد پایین قرار گیرند زیرا سبد پایینی بزرگتر است و جایگاه مناسبی برای ظروف پهن تر هستند. بشقاب ها باید به صورت عمودی و اوریب درون ماشین قرار گیرند، به طوری که داخل بشقاب ها به سمت پایین و قسمت داخلی باشد.

فنجان ها و لیوان ها:

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--4-مارکیزم

لیوان ها و فنجان ها بایستی در سبد بالایی ماشین جای داده شوند، به صورت اوریب طوری که داخل لیوان به سمت پایین باشد تا آّ و مواد شوینده به راحتی به داخل آن ها نفوذ کرده و شستشو را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

اط قطعات نگهدارنده پلاستیکی برای محکم نگه داشته شدن لیوان ها و جام ها استفاده کنید تا در هنگام شستشو بر اثر تکان و یا فشار آب، دچار شکستگی و یا لب پریدگی نشوند.

انواع کاسه ها:

کاسه ها و ظروف گود، بسته به ابعاد و سایز آن ها مشخص می شود که در کدام قسمت قرار بگیرند. اگر سایز آن ها کوچک است، طبقه بالا؛ و اگر ابعاد بزرگی دارند، طبقه و سبد پایینی جای مناسب برای آن ها خواهد بود.

تابه و قابلمه:

این دسته ظروف را باید رو به پایین و در جهتی که بازوی آب پاش قرار دارد، بچینید. چینش اشتباه ممکن است باعث آسیب دیدن آب پاش بشود.

ظروف پلاستیکی:

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--3-مارکیزم

المنت گرما در اکثر ماشین های ظرفشویی در قسمت پایینی قرار دارد. به همین دلیل است که طبقه بالا محل مناسبی برای ظروف پلاستیکی می باشد. زیرا در غیر این صورت، ممکن است این ظروف ذوب و یا دچار پیچ و تاب ناشی از گرما و حرارت شوند.

انواع کارد:

چیدن-ظروف-در-ماشین-ظرفشویی--5-مارکیزم

بهترین حالت ممکن برای چاقوهای بزرگ این است که به صورت دستی شسته شوند. چاقوهای کوچک نیز باید در سبد قاشق ها قرار گیرند طوری که تیزی آن به سمت پایین باشد.

همچنین، قطعات بلند از کارد و چنگال می تواند از اسپری ، نازل ها و دستگاه های چرخشی آبپاش جلوگیری کند. این موارد باید در سبد بالایی قرار داده شود.

  • بعد از چیدن ظروف و جا زدن سبدها یک بار بازوهای آبپاش را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که آبپاش در حین کار به ظروف‌ها گیر نمی‌کند.
  • دقت داشته باشید تا ظروف را درون یکدیگر قرار ندهید، این عمل مانع از شستشوی مناسب ظروف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *