ابزارهای آشپزخانه, لوازم برقی, لوازم برقی آشپزخانه

آرام پز چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت آرام پز و زودپز

در هنگام خرید آرام پز به چه نکاتی باید توجه کنید

مطمئنا تا به حال اسامی همچون پلوپز، آرام پز، زودپز، هواپز و … به گوش شما رسیده است. این ها بخشی از لوازم و وسایلی است که با استفاده از آن ها، پخت و پز انواع غذاها برای شما راحت تر و سریع تر خواهد شد. هر کدام از این وسایل کارکرد مختص خود را دارند که با یکدیگر متفاوت هستند! در این مقاله به سوال ” آرام پز چیست؟ ” پاسخ جامعی خواهیم داد که اگر به دنبال خرید یک آرام پز و یا می خواهید بدانید که تفاوت آرام پز و زودپز در چیست، با ما همراه باشید.

آرام پز چیست؟

از آن جایی که افراد دیگر همانند گذشته ساعت های طولانی را در آشپزخانه برای فراهم کردن غذا، نمی گذرانند، لازم است تا ابزارها و وسایلی برای کمکف بهره بگیرند. آرام پز یا Slow Cooker یکی از این دستگاه هاست که با استفاده از آن می توان غذا را سر حوصله و صبر آماده کرد، بدون آن که نیاز باشد حواستان 6 دنگ به آن باشد!

با استفاده از آرام پز می توانید مواد غذایی برای درست کردن یک خورشت، سوپ و … را درون دیگ و یا مخزن آن ریخته و بعد از چند ساعت آن را آماده تحویل بگیرید بدون آن که لازم باشد مدام مراقبت آن باشید!

فرایند کار این وسیله پر کاربرد بدین صورت است که مواد غذایی را در حرارت بسیار کم چیزی بین 75 تا 135 درجه سانتی گراد می پزد. پخت با درجه حرارت کم نه تنها غذا های گوشتی را آب دار تر و نرم تر کرده بلکه آنها را خوش طعم تر نیز می کند. چرا که به واسطه از دست دادن آب کم، هیچ یک از ویتامین ها و مواد معدنی مواد غذایی از بین نمی روند.

مزایای استفاده از آرام پز چیست؟

مزایای-استفاده-از-آرام-پز-چیست-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

استفاده از وسایل کاربردی که به ما در پخت و فراهم کردن وعده های غذایی کمک می کنند، مزایای زیادی دارند. به همین دللی است که ما را به سمت خرید ترغیب می کنند! آرام پز نیز دارای ویژگی های مثبت و مزایای زیادی است که در ادامه به چند نمومنه از آن اشاره خواهیم کرد:

1- صرفه جویی در زمان

با استفاده از این وسیله کاربردی دیگر لازم نیست برای پخت غذا تمام حواس شما به آن باشد و یا به صورت تمام وقت حضور فیزیکی شما را طلب کند! می توانید مواد غذایی را برای پخت به آرام پز بسپارید و به دنبال دیگر کارهای خود حتی بیرون از خانه بروید بدون آن که غذای شما بسوزد و یا خراب شود. این ویژگی، می‌ تواند برای افراد شاغل و یا کسانی که فرزند کوچک دارند بسیار کاربری باشد.

2- نگهداری رطوبت غذا

از عمده ترین و بارزترین تفاوت آرام پز با دیگر وسایل پخت و پز غذا، جلوگیری آن از تبخیر آب غذا است. در آرام پز، آبی که برای طبخ غذا به مواد غذایی اضافه کرده‌ اید تبخیر نمی‌ شود. همچنین رطوبت مواد غذایی (مانند سبزی‌ ها) به‌ خوبی حفظ می‌ شود.

این مزیت سبب می شود تا ویتامین ها، مواد مغذی و … درون هر یک از مواد غذایی نیز حفظ شود و از بین نروند. به علاوه تمام این ویژگی های مثبت، باعث می شود تا انواع خورشت ها به اصطلاح جا بیفتد! این اصطلاح زمانی در بین ایرانیان به کار می رود که طعم و مزه و عطر غذا به بهترین شکل ممکن در آمده باشد.

این ویژگی همچنین باعث می شود تا علاوه بر این که بافت مواد غذایی از جمله گوش و مرغ، به خوبی پخته شود، و این مواد غذایی را تا زمان خوردن آن، گرم نگه می دارد بدون آن که خشک و کم آب شود. تا برای گرم کردن غذاها دیگر نیازی به استفاده از مایکرویو نباشد!

3- صرفه جویی در مصرف انرژی

آرام پزها مصرف برق بسیار پایینی دارند. می‌ توان گفت مصرف برق آرام پزهای مختلف، چیزی بین 130 الی 200 وات است. البته ممکن است آرام پز‌هایی با مصرف برق کمتر یا بیشتر از این مقدار نیز پیدا کنید. اما در حالت کلی، انرژی مصرفی آرام پزها بیشتر از مصرف برق دو عدد لامپ صد واتی نخواهد شد.

نحوه عملکرد آرام پز

نحوه-عملکرد-آرام-پز-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

حرارت ایجاد شده به وسیله المنت حرارتی آرام پز که در بخش پایه آن قرار دارد، به تدریج به دیواره های آن انتقال می یابد و غذای درون آن را گرم می کند. آرام پزها اغلب با دماهای پایین کار می کند و باعث حفظ رطوبت مواد غذایی در حین پخت می شود. به همین دلیل گزینه مناسبی برای تبخیر مایعات مواد غذایی در حین پخت نیست.

در نظر داشته باشید که به دللی نحوه عملکرد آن ها، آرام پز گزینه مناسبی برای پخت و پز غذاهایی که خشک هستند و یا سرخ کردن مواد غذایی نیست. در عوض اگر قصد پختن مواد غذایی در دمای کم و برای مدت طولانی را دارید، گزینه مناسب برای شما آرام پز است.

چه غذاهایی را می توان با آرام پز آماده کرد؟

شما با کمک از آرام پز می توانید غذاهای زیادی در انواع مختلف را آماده کنید. از پخت انواع کیک های گرفته تا آش و سوپ. آرام پز یک گزینه عالی برای درست کردن انواع غذاهای ایرانی از جمله خورشت ها نیز هست! درست کردن انواع پیتزا، سیب زمینی تنوری، مرغ بریان و … نیز با آرام پز ممکن است.

تفاوت زودپز و آرام پز چیست؟

همانطوری که از اسمشان پیداست دقیقاً در مقابل همدیگر قرار دارند. زودپزها باعث می شوند که غذای سریعتری آماده شود و آرام پزها غذا را در مدت طولانی تری می سازند. زودپز برای مهمانی و کسانی که می خواهند در اسرع وقت غذا داشته باشند مفید است. بنابراین کسانی که می خواهند در کمترین زمان ممکن غذا را آماده کنند از زودپز و کسانی که ساعات طولانی برای پخت غذا در نظر می گیرند از آرام پز بهره می برند.

در هنگام خرید آرام پز به چه نکاتی باید توجه کنید؟

در-هنگام-خرید-آرام-پز-به-چه-نکاتی-باید-توجه-کنید-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

  • سایز آرام پز:

مطمئنا اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که آرام پز را با چه ظرفیتی خریداری کنید! برای این کار لازم است به تعداد افراد خانه توجه کنید و مورد بعدی این است که آیا در طی ماه مهمانان زیادی به خانه شما می آیند که موظف به پخت غذا برای آن ها باشید؟

سایز آرام پز ها با لیتر مشخص می شوند و شامل سایزهای زیر می باشند:

  • آرام پز کوچک، مناسب برای ۱ تا ۲ نفر: ۱/۵ تا ۳ لیتری
  • آرام پز متوسط، مناسب برای ۳ تا ۴ نفر: ۳ تا ۵ لیتری
  • آرام پز بزرگ، مناسب برای ۵ نفر یا بیشتر: ۵ تا ۶/۵ لیتری
  • جنس بدنه:

جنس بدنه در دوام و مقاومت آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. آرام پز های استیلی بیشتر از استیل های ضد زنگ ساخته می شوند که علاوه بر استحکام بالا، دارای زیبایی و جلای خاصی نیز هستند. در مقابل بدنه های پلاستیکی دارای وزن کمی هستند که سبب سهولت در جابجایی دستگاه می شود.

  • جنس داخلی ظرف:

جنس ظرف یا دیگ داخلی آرام پز عمدتا از سرامیک و یا تلفن و روی می باشد. هر کدام از این مواد، ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال ظروف تفلونی معمولا خاصیت نچسب بودن دارند.

  • تایمر:

یکی از فاکتورهایی که باید در نظر داشته باشید دارا بودن تایمز است. اگر از دسته کسانی هستید که می خواهید از خانه خارج و وقتی که برمی گردید غذایتان کاملا آماده سرو شدن باشد، بهتر است آرام پزی مجهز به این قابلیت را خریداری فرمایید. اینطوری می توانید با تعیین یک زمان درست منتظر پخت غذای خود باشید. اما اگر از افرادی هستید که اکثر زمان خود را در خانه سپری می کنید، تایمر نقش خیلی مهمی را ایفا نمی کند.

  • خاموش شدن خودکار:

خاموش شدن خودکار آرام پز می تواند از سوختن و خراب شدن غذا جلوگیری کند. و همچنین می تواند از ایجاد خسارات ناشی از روشن ماندن بیش از حد نیز جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *