لوازم برقی, لوازم برقی آشپزخانه

معرفی انواع اجاق گاز و مدل های مختلف آن

معرفی-انواع-اجاق-گاز-و-مدل-های-مختلف-آن-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

همان گونه که از اسم آسپزخانه مشخص است، محلی برای پخت و درست کردن غذاست که که اصلی ترین وسیله ای که باید در آن موجود باشد، اجاق گاز است، زیرا بدون وجود آن، امکان پخت وجود ندارد! پس ضروری ترین و اصلی ترین وسیله به شمار می آید. در گذشته کسی به ظاهر و کارایی های بیشتر برای اجاق گاز اهمیت نمی داد و تنها به کاربرد آن دقت داشتند اما امروزه اجاق گازها در طراحی های مختلفی به باز ارائه شده اند. در این بخش درباره انواع اجاق گاز و تفاوت های هر یک با دیگر بیشتر خواهیم گفت.

انواع اجاق گاز از نظر طراحی

انواع-اجاق-گاز-از-نظر-طراحی-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

اصلی ترین فاکتوری که اجاق گازهای امروزی را از یکدیگر متمایز می کند و آن ها در دسته بندی های خاصی قرار می دهد، طراحی آن هاست. بر طبق این فاکتور، اجاق گاز های به چهار دسته ای که در زیر آمده است، تقسیم می شوند:

  • اجاق گاز مبله
  • اجاق گاز کشویی
  • صفحه ای
  • رو میزی

در ادامه به بررسی و توضیح درباره هر یک از آن ها می پردازیم.

اجاق گازهای مبله:

این مدل اجاق گازها را اغلب ما دیده ایم و با آن ها آشنایی داریم و حتی می توان گفت که همچنان پراستفاده ترین نوع اجاق گاز اتس. این مدل، دارای فر می باشد که به آن اجاق گاز کابینتی نیز می گویند. مدل های امروزی این دستگاه دارای 4 یا 5 شعله می باشد که از طرفی وجود فر در محفظه زیرین آن کمک می کند تا به راحتی فضا برای پخت انواع غذاها، کباب و کیک ها مهیا باشد. این مدل اجاق ها در سه مدل به صورت زیر تولید می شوند:

  • گازی
  • برقی
  • گازی – برقی

برخلاف امکانات زیاد این مدل گاز، جاگیر بودن آن یک مسئله اساسی است، به صورتی که همانند یخچال، و … محل مناسبی از آشپزخانه بایستی برای قرارگیری آن در نظر گرفته شود. به همین دلیل، برای کسانی که با محدودیت فضا رو به رو هستند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

اجاق گاز کشویی:

این مدل به نوعی زیرمجموعه ای از اجاق گازهای مبله می باشند، بزرگ، جاگیر و با امکانات زیاد! این مدل اجاق تفاوت هایی با مبله دارد و آن هم این اتس که قسمت و محفظه فر آن، به دو بخش تقسیم شده است که مزیت زیادی دارد و می توان از آن برای پخت همزمان دو غذا تنظیم و استفاده کرد.

ظاهر زیبا و مدرن نیز از دیگر نقاط تمایز بین آن و اجاق های مبله است.

اجاق گاز صفحه ای:

با کم شدن متراژهای آپارتمان ها و خانه ها، و مینیمال شدن هر یک از دستگاه هایی که روزانه از آن ها استفاده می کنیم، اجاق های صفحه ای را به وجود آوردند. این اجاق ها که از متریال های مختلفی همچون شیشه، استیل، سرامیک و … ساخته شده اند، مانند صفحه ای بر روی کابیت قرار دارند. تعداد شعله های می تواند متغییر و بنا بر نیاز مصرف کننده انتخاب شود.

این گازها فاقد فر و امکانات بیشتر می باشند اما بهترین گزینه برای کسانی است که می خواهند حداکثر استفاده را از فضای آشپزخانه خود داشته باشند. به دلیل طراحی و راحتی استفاده از آن، در بسیاری از خانه هایی که حتی با محدودیت فضا رو به رو نیستند نیز از این مدل اجاق گاز استفاده می شود. این اجاق ها امروزه در مدل های مختلفی ارائه می شوند، مدل های بدون شعله های مشخص و برآمده!

این اجاق ها در مدل های برقی و یا گازی در بازار موجود می باشند که برای نصب آن، به هیچ عنوان از افراد مبتدی کمک نگیرید و کار را به دست افراد متخصص بسپارید!

اجاق گاز رومیزی:

این اجاق ها همان اجاق های صفحه ای هستند با تفاوت هایی بیشتر! اجاق های رو میزی قابل حمل می باشند و بیشتر برای استفاده در شرکت ها و ادارات کاربرد دارند. تعداد شعله های آن زیاد نیست و حدود 2 شعله می باشد.

انواع اجاق گازها از نظر متریال سازنده

انواع-اجاق-گازها-از-نظر-متریال-سازنده-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

فارغ از نوع اجاق ها، از متریال مختلفی ساخته می شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:

  1. اجاق گازهای استیل
  2. اجاق گازهای شیشه
  3. اجاق گازهای استیل – شیشه
  4. اجاق گازهای سرامیک

اجاق هایی از جنس استیل:

این مدل به دو نوع آجدار و ساده تقسیم می شود که نوع ساده آن مینیمال تر، ساده تر و تمیز کردن آن راحت تر است. اما در نظر داشته باشید که خش چذیر است پس اگر این مدل اجاق دارای آج باشد، خط و خش کمتری به آن وارد می شود.

اجاق های شیشه ای:

اولین موردی که به ذهن می رسد این است که اگر این مدل اجاق بشکند چه اتفاقی رخ می دهد؟ نگران نباشید، این اجاق ها از شیشه های نکشن ساخته شده است و در عین حال دارای مقاومت بالایی نیز می باشند و در دمای بالا نیز آسیبی به آن ها وارد نمی شود. از اصلی ترین معایب آن این است که لک و چربی بر روی آن بسیار مشهود است بنابراین بایستی سریع تمیز شود.

اجاق گازهای استیل – شیشه:

این نوع که به صورت ترکیبی ساخته می‌ شوند، مشابه حالت شیشه‌ای هستند، با این تفاوت که در حاشیه‌ محصول از استیل استفاده شده تا علاوه بر زیبایی، مقاومت بیشتری هم داشته باشد.

اجاق گازهای سرامیک:

این حالت مشابه اجاق گازهای شیشه‌ ای می باشد، با این تفاوت که از سرامیک نشکن برای ساخت آن استفاده شده است. همان طور که در جریان هستید، سرامیک دارای سطح فوق‌ العاده همواری می باشد و در برابر خش، چربی و گرد و غبار، بسیار مقاوم است.

انواع اجاق گازها از نظر مصرف انرژی

انواع-اجاق-گازها-از-نظر-مصرف-انرژی-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

اجاق گازهای تولید شده و موجود در بازار از لحاظ نوع انرژی که مصرف می کنند به سه دسته تقسیم می شوند:

  • اجاق های برقی
  • گازی
  • اجاق های ترکیبی (برقی – گازی)

اجاق های برقی:

از آن جایی همه ما می دانیم، مصرف سوخت های فسیلی در کشور ما هزینه کمتری نسبت به مصرف برق دارد، به همین دلیل است که این مدل اجاق گازها در کشور کمتر مورد توجه قرار می گیرند. اما نمی توان منکر شد که این اجاق ها بسیار ایمن تر از اجاق های گازی می باشند و استفاده از آن ها به مراتب راحت تر خواهد بود. اما ممکن است در انتهای ماه با قبض برقی با مبلغی بسیار بالا مواجه شوید!

این اجاق ها که از برقی هستند دارای طراحی های متنوع تر و زیباتر و امروزی تر می باشند که در همان وهله اول، چشم خریدار را به خود جلب می کند.

اجاق های گازی:

بیشترین تقاضای خرید در ایران، مربوط به اجاق هایی است که از منبع انرژی گازی بهره می برند. این اجاق ها مستقیما به گاز شهری متصل می شوند. همین دلیل سبب می شود تا همانند اجاق های برقی مطمئن و ایمن نباشند. اما هزینه مصرف انرژی آن کمتر خواهد بود.

این اجاق ها می تواند در انواع مختلفی طراحی و تولید شوند و تعداد شعله های آن نیز متغییر و بنا بر نیاز مصرف کننده انتخاب می شود.

اجاق های ترکیبی:

این مدل دستگاه ها به صورت هم مان می توانند از برق و یا گاز استفاده کنند. اجاق های گازی مبله از این دست می باشد که کاربر می تواند نوع انرژی مصرفی آن را انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *