ظروف چینی

7 نکته مهم در نگهداری ظروف چینی که لازم است بدانید!

نگهداری-ظروف-چینی-مارکیزم-1

نگهداری ظروف چینی به دلیل شفافیت و ظرافت آن ها امری مهم است تا بتوان مدت زمان بیشتری از آن ها استفاده کرد. از طرفی دیگر، شکستن و یا از بین رفتن یکی از ظرف ها سرویس شما را ناقص می کند! مطمئنا این یکی از موضوعات برای افرادی است که حساس هستند، و بهم خوردن تعداد شمارش سرویس چینی شان، آن ها را ناراحت می کند! اگر ایرانی باشی متوجه حرف من خواهید شد.

علاوه بر این ها، این موضوع از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت می باشد. دانستن راهکارهای مناسب در جهت نگهداری از وسایل، عمر کارکرد آن ها را افزایش داده و نیازی به خرید مجدد و پرداخت هزینه نیست.

ما در این مقاله قصد داریم تا 7 نکته کاربردی در جهت نگهداری ظروف چینی به بهترین نحو ممکن را برای شما بگوییم تا خدایی ناکرده سرویس چینی شما ناقص نشود!

  • نحوه شستن ظروف چینی با ماشین ظرفشویی:

نگهداری-ظروف-چینی-مارکیزم-2

در هنگام شستشو ظروف چینی با ماشین ظرفشویی، مهم ترین نکته نحوه قرارگیری آن ها می باشد. به گونه ای که احتمال برخوردشان با یکدیگر حداقل مقدار ممکن باشد و از طرفی، آبرسانی به تمامی ظروف به خوبی انجام شود تا عملیات پاکسازی به درستی صورت گیرد. از ضربه دیدن آن ها در زمان قرار دادن آن ها در ماشین نیز جلوگیری کنید. همچنین می توانید برای آگاهی از نحوه چیدمان صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی، از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

به صورت کلی توصیه ما به شما این است که سرویس‌ های غذاخوری مثل پلوخوری‌ ها، خورشت خوری‌ ها، کاسه‌ ها و… را  در قسمت سبد پایینی دستگاه قرار دهید. ظروف کوچک تر مثل پیش دستی‌، فنجان و نعلبکی را نیز در سبد بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید.

علاوه بر این، اگر تعداد ظروف شما زیاد است و در یک مرحله امکان شستن آن ها فراهم نیست، ظروف  را تقسیم کرده و دوبار از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. به هیچ وجه ظرف‌ ها را بیش از حد مجاز دستگاه، در داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

انتخاب مواد شوینده، قرص ماشین ظرفشویی و … مناسب و با کیفیت بالا نیز جایگاه ویژه ای در طول عمر ظروف دارد. پس در زمان خرید به برند و کیفیت مواد شوینده نیز دقت کنید. همچنین، از مواد شوینده، به میزان مشخص شده برای شستشوی ظروف استفاده نمایید.

  • خشک کردن و نگهداری از ظروف چینی:

نگهداری-ظروف-چینی-مارکیزم-3

در این قسمت نیز مانند مورد بالا، چیدمان ظروف بعد از شستشو اصلی ترین نکته است. از چیدن ظروف بر روی هم خودداری کنید زیرا ممکن است باعث لب پر شدن ظروف شما شود. بعد از خشک کردن نیز بهترین روش برای نگهداری ظروف چینی، استفاده از جداکننده‌ ها برای نگهداری آن هاست. علاوه بر این ها، می‌ توانید از حوله‌ ها و دستمال‌ های مخصوصی که برای جدا کردن ظروف طراحی شده اند، استفاده کنید.

  • شستن ظروف چینی با دست:

نگهداری-ظروف-چینی-مارکیزم-4

غیر از مراقبت و جلوگیری از صدمه و ضرب دیدن ظروف در هنگام شستن آن ها با دست، باید به موضوع دیگری نیز توجه کنید. برخی از افراد برای تمیزی و پاکسازی عمقی ظروف در روش دستی، از برخی مواد سفید کننده مانند وایتکس استفاده می کنند.

در این مورد توجه داشته باشید که ظروف سریعا باید آبکشی شوند، و یا از مایع سفید کننده به صورت رقیق شده با آب استفاده شود تا مشکل خاصی برای ظروف چینی به وجود نیاید.  اگر مواد سفید کننده مدت زمان زیادی بر روی ظروف باقی بمانند باعث کم رنگ شدن و از بین رفتن نقش و طرح روی ظرف شوند و یا موجب خرابی روکش ظرف شوند.

  • برخورد قطعات فلزی با ظروف:

نگهداری-ظروف-چینی-مارکیزم-5

قطعات فلزی نامرغوب مانند قاشق و چنگال های غیر استاندارد و سیخ های کباب، به دلیل سختی بسیار زیاد به راحتی باعث خوردگی و ضرب دیدگی ظروف چینی می شوند، پس به منظور محافظت از آن ها، از کارد و چنگال های استاندارد استفاده کنید تا ضربه های سطحی که از برخورد قاشق و چنگال با ظروف هنگام صرف غذا ایجاد می شود، به ظروف آسیبی نرسد.

همچنین از کشیدن سیخ فلزی کباب بر روی لبه دیس ها خودداری نمایید، در غیر این صورت ذرات فلز روی سطح ظرف باقی می ماند که ممکن است موجب سیاه شدن لبه های آن شود.

نحوه حمل و نقل:

ظروف چینی و وسایل شکستنی در هنگام اساس کشی و حمل و نقل، بیشترین آسیب را می بینند، پس تنها به نوشتن عبارت “شکستنی” بر روی کارتن، بسنده نکنید! اولین نکته در حمل و نقل، قرار دادن ظروف به صورت جدا از هم و تکی می باشد.

دومین نکته این است که از محکم بودن ظروف در جای خود اطمینان حاصل کنید و بهترین راه برای جلوگیری از ضربه دیدن این ظروف، در هنگام حمل و نقل و یا اساس کشی، استفاده از فوم‌ ها و پلاستیک‌ های ضربه گیر است.

سومین نکته در این قسمت: هنگام جا به جایی از قرار دادن تعداد زیاد ظروف بر روی یکدیگر خودداری کنید تا وزن تعداد زیاد ظروف بر روی یکدیگر موجب آسیب رسانی به لعاب ظروف و کدر شدن سطح بشقاب ها نگردد همچنین، سکشتن آن ها نشود. توجه داشته باشید قرار دادن یک دستمال یا حوله بین ظروف به حفظ سلامت آن ها کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از روزنامه و مقوا به چینی آسیب میزند؟

مطمئنا در انباری خانه خود یا آشنایان خود، تعدادی ظروف چینی است که از آن ها استفاده ای نمی شود، یادگاری است و یا به عنوان یدک در زمانی که مهمنان داشته باشید از آن ها استفاده می کنید. حتما دیده اید که برای نگهداری از این ظروف، آن ها لای روزنامه بقچه پیچ می کنند! روشی سنتی که از قضا بسیار کارآمد واقع شده است. روزنامه، به عنوان پوشش و محافظی قوی برای ظروف استفاده می شود. این امر به خصوص برای چینی های با کیفیت بالا نیز صدق می کند.

میتوان ظروف چینی را در ماکروویو قرار داد؟

بله! ظروف چینی از جمله ظروفی هستند که قابلیت استفاده درون مایکروویو را دارند. اما دقت داشته باشد که در طراحی این نوع ظروف طراحان ممکن است از انواع رنگ و نقش ها و یا از فلز استفاده کرده باشند. که در این صورت این مدل ظروف هم قابل استفاده در مایکروویو نیستند. البته لازم به ذکر است که غیر از این مورد، اگر این نوع ظروف طراحی های خاصی داشته باشند قطعا بر روی بسته بندی آن ها درج و نوشته شده است، پس قبل از باز کردن بسته بندی ظروف، به هشدارهای نوشته شده بر روی بسته بندی توجه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *