لوازم برقی

آشنایی با انواع کولر آبی | مزایا و معایب هرکدام

آشنایی-با-انواع-کولر-آبی

با فرا رسیدن فصل گرما، افراد با توجه به نیاز و بودجه خودف تصمیم به خرید وسایل سرمایشی می گیرند. انواع فن ها و پنکه ها، کولر های آبی و گازی و … از جمله اصلی ترین آن ها هستند. به همین دلیل لازم است تا آشنایی با انواع کولر آبی را در اولویت قرار دهید زیرا که اصلی ترین و پراستفاده ترین وسیله سرمایشی در کشور ما به شمار می آید.

درست است که کولر آبی یکی از قدیمی ترین وسایل سرمایشی می باشد، اما امکانات آن محدود به گذشته نمی شود. با پیشرفت تکنولوژی این کولرها نیز دستخوش تغییراتی شده اند که استفاده و کارکرد را برای افراد آسان تر کرده است. همان گونه پنکه ها همانند گذشته ساده و بدون امکانات نسیتند، کولرهای آبی نیز از این قائله مستثنی نخواهند بود.

انواع کولر آبی

در حالت کلی کولرهای آبی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کولرهای آبی پوشالی
  • کولرهای آبی سلولزی
  • کولرهای آبی پرتابل

در ادامه به توضیح درباره هر کدام می پردازیم. علم بر ویزگی ها، مزایا و معایب هرکدام سبب می شود تا شما بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید و از خرید آن به هیچ عنوان پشیمان نشوید!

1- کولر آبی پوشالی:

کولر-آبی-پوشالی-پاساژ-اینترنتی-مارکیزم

قدیمی ترین نوع کولرهای آبی، کولرهای پوشالی هستند که امروزه نیز در نسیاری از مغازه ها، فروشگاه ها و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این کولر ها که از پمپ آب بهره می برند، باعث مرطوب شدن پوشال هایی که درون کولر قرار دارند، می شوند و به روش تبخیر آن آب، هوایی دلپذیر در درون محفظه ایجاد می کند.

این هوا از طریق کانال های کولر که دریچه های آن در قسمت های مختلف فضای داخلی وجود دارد، انتقال پیدا می کند. بدین ترتیب پوشال ها نقش مهمی را ایفا می کنند و آن هم این است که باعث ایجاد رطوبت می شود.

مزایای کولر آبی پوشالی

  • قیمت مناسب
  • هزینه پایین جهت تعمیر
  • استفاده عمومی بالا از این مدل کولرها

معایب کولر آبی پوشالی

در اثر استفاده طولانی مدت ممکن است پوشال ها کیفیت خود را از دست داده و همراه با باد، گرد و غبار نیز از دریچه وارد فضای داخلی شود. به همین دلیل بایستی سالیانه پوشال ها تعویض شوند.

کولر آبی سلولزی

کولر-آبی-سلولزی-پاساژ-اینترنتی-مارکیزم

در بحث آشنایی با انواع کولر آبی به کولرهای سلولزی می رسیم. کولرهای آبی سلولزی در واقع همان کولر های آبی پوشالی است با ایت تفاوت که به جای پوشال، در آن از پدهای سلولزی استفاده می شود. این پدها به صورت ورقه ای نازک و موج دار طراحی و تولید می شوند و کارکردی همچون پوشال های کولر آبی دارند. بدلیل پیوستگی حجمی سلولز نسبت به پوشال تامین هوای خنک در کولرهای سلولزی به صورت بهتر و پیوسته تری انجام می گردد.

این کولرها نیز همانند پوشالی، نیازمند کانال کشی و همچنین دریچه برای خروج هوای مطبوع هستند. این روزها تعداد کولرهای سلولزی نسبت به گذشته بیشتر تولید می‌ شود، زیرا این پدها نیاز به نگهداری کمتری دارند و می‌ توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند.

مزایای کولر های آبی سلولزی

  • تا 30 درصد خنکی بیشتری را نسبت به کولرهای پوشالی به محیط می دهند.
  • دارای ویژگی خودشوری می باشند که همین امر سبب می شود تا عمر بیشتری نسبت به پوشال داشته باشند.
  • این پدها نفوذ ناپذیر هستند و گرد و غبای از بین آن ها به درون کولر نفوذ نمی کند.
  • پدها دارای خاصیت ضدقارچی هستند
  • در هنگام روشن بودن کولر، صدای کمتری نسبت به کولرهای پوشالی ایجاد می شود

معایب کولر های آبی سلولزی

قیمت پدهای سلولزی از پوشال بیشتر می باشد اما در عوض، عمر بالاتری دارند. از طرفی، در درسترس نبودن پدهای سلولزی به اندازه پدهای پوشالی، کم بودن لوازم یدکی و عدم کارکرد مناسب در محیط‌ های مرطوب از دیگر نقاط منفی کولر آبی سلولزی است.

کولرهای آبی پرتابل

کولر-آبی-پرتابل-پاساژ-اینترنتی-مارکیزم

آشنایی با انواع کولر آبی

این مدل کولرهای آبی ابعاد کوچکتری دارند، قابل حمل می باشند و نیازی به کانال کشی ندارند. با توجه به این ویژگی های متوجه شده اید که این مدل کولرهای آبی اغلب در فضاهای کوچک کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

در این کولرهای آبی به جای پوشال که اغلب باعث کثیفی و ایجاد گرد و غبار می شوند، از پدهای سلولزی به کار گرفته می شود. مخزن این کولر یا به صورت دستی پر می شود و یا قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.

این کولرهای پرتابل در انواع رومیزی، پایه دار و بدون پایه طراحی و در بازار موجود می باشند.

مزایای کولرهای آبی پرتابل

  • نیاز به نصب ندارند
  • دارای قابلیت حمل و نقل هستند و می توان به راحتی آن ها را جا به جا کرد
  • می توان در هر فضایی از آن استفاده کرد
  • دارای پایه برای راحتی در جا به جایی
  • این مدل کولرهای آبی مصرف برق پایینی دارند
  • این کولر ها دارای تنظیمات جهت گردش هوا و جهت باد هستند

معایب کولرهای آبی پرتابل

این کولر ها در فضاهای کوچک کارایی دارند و مناسب برای فضاهای بزرگ نیستند. و از طرفی می توان گفت صدای تولید شده توسط دستگاه برای محیط های آرام و کوچک زیاد است.

به صورت کلی و عمومی کولرهای آبی داری دسته بندی موارد بالا هستند اما انواع دیگر هم دارند که موارد زیر را شامل می شوند:

کولر آبی صنعتی

آشنایی با انواع کولر آبی که در این قسمت به کولر های صنعتی می رسیم. این نوع کولرها دستگاه‌های بزرگ و قدرتمندی هستند که در زمین‌های ورزشی، مزارع، محل‌های ساختمانی، انبارها و سایر فضاهای بزرگ استفاده شده‌اند. تفاوت اصلی در اینگونه از کولر آبی نوع فناوری است که آب را بخار می‌کند و اندازه فضایی است که قرار است خنک کنند. البته در اندازه دستگاه و قابلیت‌ های آن‌ ها نیز فرق‌ هایی وجود دارد.

جمع بندی

این روزها مهم ترین فاکتوری که بایستی در زمینه خرید در نظر بگیرید، میزان بودجه ای است که برای این موضوع در نظر گرفته اید. فضایی را هم که قصد خرید کولر آبی برای آن جا را دارید نیز بسیار حایز اهمیت است زیرا نمی توان کولر آبی پرتابل را برای خنک کردن یک اداره به بالای 10 نفر کارمند خریداری کرد!

نیاز شما به این دستگاه از هر چیزی مهم تر است. از طرفی نیز لازم است درباره ابعاد کولرهای آبی نیز اطلاعات مناسب را کسب کنید. از آن جایی که برای کولرهای آبی پوشالی و سلولزی کانال کشی مورد نیاز است، سعی کنید تا محل نصب آن را قبل از خرید مشخص کنید تا در هنگام خرید دچار مشکل و یا سردرگمی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *