لوازم برقی, لوازم برقی آشپزخانه

انواع چای ساز چیست؟ چای ساز خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

انواع-چای-ساز-چیست-مارکیزم

چای یکی از نوشیدنی های گرم مورد علاقه ما ایرانی ها است که سالیان طولانی است در فصول گرم و سرد و در ساعات مختلف علاقه وافری به نوشیدن آن داریم. دم کردن چای با استفاده از قوری و کتری از متداول ترین روش هایی است که برای مهیا کردن این نوشیدنی از آن بهره برده ایم. شاید اکنون به زمان کمتری برای درست کردن چای احتیاج داشته باشیم بنابراین با استفاده از چای ساز های برقی این روند را کوتاه تر شده است. برای پاسخ به پرسش چای ساز چیست با این مقاله همراه باشید.

چای ساز چیست؟

دستگاه هایی برقی می باشند که برگ های چای را در آب داغ نگه می دارند تا به اصطلاح دم بکشند. چای سازها به نوعی نسل پیشرفته سماروهای برقی می باشند که احتماال در هر خانه ایرانی پیدا می شوند. برای این که این دستگاه ها در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت خود را حفظ کنند، از فولاد ضد زنگ و یا سیلیکون ساخته می‌ شوند. چای سازها ممکن است دو تکه و یا یکپارچه باشند که بنابر نیاز و سلیقه می توانید آن ها انتخاب و خریداری کنید.

انواع چای ساز

چای سازها نیز همانند انواع قهوه ساز در مدل های مختلفی تولید می شوند که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم، طراحی و تولید می شوند. در ادامه به تفاوت های آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

1- چای ساز دم آور

چای-ساز-دم-آور-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

چای ساز دم آور و یا بالا پایین از انواع مختلف آن است که شامل قوری و کتری می باشد که قوری بر روی کتری قرار می گیرد و دم آب جوش آمده باعث می شود تا چای به خوبی درست شود و عطر و طعم آن نیز حفظ شود. قوری، روی کتری قرار می‌گیرد و چای آرام آرام با بخار آب درون کتری، دم می‌کشد.

این مدل چای ساز درست همانند کتری و قوری همیشگی است که در اکثر خانه های ایرانی بر روی اجاق گاز قرار دارد. منتها به جا تغذیه از شعله های گاز، با برق کار می کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید چای شما بهترین طعم و عطر را داشته باشد این نوع چای سازها بهترین انتخاب است.

2- چای ساز دارای استند

چای-ساز-دارای-استند-مارکیزم

این مدل چای ساز برقی بدین صورت عمل می کند که کتری و قوری بر روی یک استند قرار می‌ گیرند. از ویژگی های استند این چای سازها این است که اکثرا لمسی هستند و بدین ترتیب می‌ توانید به راحتی یک لمس تنظیمات را اعمال کنید. از طرفی، برخی چای سازهای استنددار مجهز به تایمر می باشند که از جوشیدن چای بر روی صفحه آن جلوگیری کرده و بعد از مدتی به صورت اتوماتیک صفحه خاموش شود. وجود این ویژگی به این دلیل است که با جوشیدن چای، عطر و طعم دلبخش آن نیز از بین خواهد رفت.

3- چای ساز بدون قوری

چای-ساز-بدون-قوری-مارکیزم

این نوع از چای سازها دارای محفظه ای هستند که درون کتری قرار می گیرد و چای با همین شکل و شمایل دم می کشد. متاسفانه این نوع از چای سازها خیلی طرفدار ندارند! چون اغلب یا چای بی رنگ است و یا به خوبی دم نمی کشد. اما از طرفی مناسب ادارجات و شرکت هایی با اعضای محدود است.

چای ساز باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

چای-ساز-باید-چه-ویژگی-هایی-داشته-باشد-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

چای ساز چیست؟

وجود برخی از ویژگی ها به فاکتورهایی برای خرید چای ساز تبدیل شده است. زیرا این ویژگی ها کمک می کند تا بهترین نتیجه را از چای داشته باشید:

1- نشانگر میزان آب

در چای سازهایی که دارای یک کتری استیل و یا پلاستیکی هستند که میزان آب داخل آن قابل مشاهده نیست این نشانگر میزان آب که به شکل قسمتی شفاف است شما می توانید بدانید تا میزان آب کتری را مشاهده کنید تا اگر احتیاج بود آن را پرکنید. روشن ماندن دستگاه بدون آب می تواند خطرناک باشد.

2- قطع کن خودکار

قطع کن اتوماتیک کمک می کند تا زمانی که چای به عمل آمد به صورت خودکار خاموش شود تا از جوشیدن چای جلوگیری شود. در این صورت چای با دمای ملایم و دائمی بخار آب شروع به دم کشیدن می کند و در انتها در صورت تمام شدن آب کتری به صورت اتوماتیک خاموش می شود و از آسیب رسیدن به کتری برقی جلوگیری می شود.

این ویژگی باعث می شود تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود و دستگاه شما بی دلیل روشن نماند.

3- حالت گرم نگه دارنده

همان طور که کفتیم در چای ساز سیستمی وجود دارد که به محض جوش آمدن آب سیستم قطع کن فعال می شود و به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار می گیرید در این حالت چای ساز آب را در دمای 70 درجه نگه می دارد تا هر زمانی که به آن مراجعه کردید آب داغ در اختیار شما باشد.

4- جنس قوری

یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود چای و یا دمنوش ما طعم و رنگ بهتری داشته باشد جنس قوری است! جنس قوری می تواند پیرکس، چینی و یا استیل باشد. تفاوت در این است که قوری های که جنس چینی و یا پیرکس دارند بهترین کیفیت را برای دم کردن چای به ما می دهد اما قوری های استیل بسیار زیباتر هستند و هیچ گاه نمی شکند.

در نظر داشته باشید که متأسفانه استیل باعث تغییر رنگ و طعم چای می شود و خیلی زود چای را سیاه می کند اما در زیبایی و شکیل بودن آن هیچ شکی نیست. پس اگر کیفیت طعم و رنگ برای شما اهمیت بیشتری دارد به دنبال چای سازی باشید که دارای قوری چینی و یا پیرکس هست. تنها ایراد این است که برندهای مطرح هیچ کدام قوری چینی و یا پیرکس تولید نمی کنند!

بهترین برندهای چای ساز چیست؟

  • پارس خزر
  • بوش
  • تفال
  • فلر
  • هاردستون
  • ساپر
  • برلیانت
  • فیلیپس
  • کنوود
  • همیلتون
  • کلورانس
  • هایسونگ
  • زیلان
  • رکسون
  • مجیک
  • فونیکس

هنگام خرید چای ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام-خرید-چای-ساز-به-چه-نکاتی-توجه-کنیم-مارکیزم

  • داشتن خودکار اتوماتیک یک ویژگی مهم است که کمک می کند تا بلافاصله بعد از جوش آمدن آب کتری در صورتی که درپوش آن بسته باشد یا قوری روی کتری قرار داشته باشد به حالت گرم نگهدار دربیاید.
  • کتری و قوری بایستی دارای درپوش باشند. همچنین اگر درپوش این دو را بتوان برای هم استفاده کرد یک مزیت است.
  • صافی دهانه کتری از ورود رسوبات داخل کتری به لیوان چای و قوری جلوگیری می کند. این صافی فلزی یا پلاستیکی است و در دو حالت ثابت و پرتابل در داخل کتری و جلوی دهانه خروجی آب قرار می گیرد. نوع پرتابل را می توان خارج کرد و شست و از این نظر به نوع ثابت ارجحیت دارد.
  • برند تاثیری مستقیمی بر روی کیفیت دارد و این موضوع را هیچ زمان از یاد نبرید. برند خوب می تواند تا سالیان سال برای شما کار کند. و همچنین ویژگی هایی همچون قطع خودکار و … در برندهای متفرقه ممکن است درست کار نکنند و یا بعد از مدتی به صورت کلی از کار بیفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *