لوازم برقی

کولر گازی پرتابل چیست؟ معایب، مزایا و معرفی انواع آن

کولر-گازی-پرتابل-مارکیزم

با پیشرفت تکنولوژی و ورود تجهیزات با امکانات بالاتر به بازار، مردم به سمت کسب اطلاعات و در نتیجه خرید این وسایل و تجهیزات سوق پیدا می کنند. این تجهیزات و امکانات راحتی را برای مردم به ارمغان می آورد و انرژی و وقت کم تری از افراد برای انجام کارهای نرمال و روزانه، می گیرد. با نزدیک شدن به فصول گرم سال، افراد اغلب به فکر تعویض و یا خرید وسایل سرمایشی می افتند. وسایل سرمایشی متنوعی در بازار یافت می شوند که ما در این قسمت به “کولر گازی پرتابل چیست؟” پاسخ خواهیم داد.

از آن جایی که کشور ما جزو مناطق گرم و خشک به شمار می آید، بنابراین در اکثر شهرها شاهد تابستانی بسیار گرم خشک هستیم. به صورتی که استفاده از انواع کولرهای آبی دیگر جوابگو نیست و بایستی به فکر وسایل سرمایشی پرقدرت تری بود. کولرهای گازی نوع جدید از کولرها هستند که اکثر آن ها دارای ویژگی گرم کردن فضا در فصول سرد سال نیز هستند.

کولرهای گازی دارای انواع مختلفی هستند که لازم است با هر کدام از آن ها به صورت جداگانه آشنا شویم.

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولر-گازی-پرتابل-چیست-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

بسیاری از فضاهای کوچک همچون مغازه ها، اتاق های کار و … نیازمند وسیله سرمایشی کوچکی هستند که فضای زیادی را اشغال نکنند. از طرفی قابل حمل بودن نیز یک ویژگی مثبت و عالی برای این فضاها به حساب می آید. کولر گازی پرتابل از سری کولرهای کوچک و قابل حملی هستند که ابعاد متفاوت اما کوچکی دارند. و همچنین می توان آن ها را به راحتی از مکانی به مکانی دیگر انتقال داد.

این کولرهای یک تکه، گرمای حاصل از عملکرد کولرگازی توسط لوله خرطومی را به بیرون از فضا منتقل می کند. این کولرها نیازی به نصب ندارند و سیار می باشند. اگر قصد خرید کولر برای فضایی کوچک را دارید توجه کنید که این کولرها نسبت به کولرهای آبی دارای قدرت خنک کنندگی بالاتری هستند.

برق مورد استفاده برای این دستگاه ها از نوع تک فاز می باشد. از ان جایی که این دستگاه ها بسیار پرطرفدار هستند، شرکت های داخلی و خارجی زیادی در زمینه تولید آن ها فعالیت زیادی دارند که سالانه تعداد زیادی دستگاه با جدیدترین تکونولوژی روز دنیا و با بهترین کیفیت، روانه بازار می کنند.

همچنین در نظر داشته باشید که کمپرسور مورد استفاده در کولر گازی در نوع های پیستونی، اسکرال و روتاری می باشد که بر حسب ظرفیت کولرگازی نوع کمپرسور تغییر می کند. این یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

کاربرد کولر گازی پرتابل چیست؟

همان گونه که پیش تر به ابعاد و ویژگی های این کولر اشاره کردیم، این کولر گزینه مناسبی برای فضای کوچک است. بنابراین کاربرد آن نیز برای استفاده در فضاهای کوچکی همچون اتاق های داخلی فضاهای بزرگ، مغازه ها، دفاتر، و … می باشد. باید توجه داشت که این کولرها پاسخگوی فضای بزرگ نیستند. زیرا توان خنک کردن فضای های بزرگ را با توجه به ابعاد خود، ندارند.

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

کولر گازی های پرتابل مانند کولر گازی های پنجره ای و کولرگازی های دو تکه (اسپلیت ها)، از ماده مبرّد و با استفاده از سیکل تبرید تراکمی جهت سرمایش محیط استفاده می‌ کنند و دقیقا عملکردی مشبیه به آن ها دارند.

عمده تفاوت آن ها در طراحی، ساخت و فضای مورد استفاده آن ها است. با توجه به اینکه تمام اجزاء و قطعات کولر گازی پرتابل درون یک دستگاه و بصورت یکپارچه قرار گرفته است، نیازی به اختصاص هیچگونه فضای بیرونی ندارد و تنها لوله ای منعطف و به قطر 15 سانتی‌متر که گرمای کندانسور از پشت دستگاه به وسیله آن از محیط خارج می‌شود باید به بیرون هدایت شود. بنابراین باید روزنه ای برای خروج هوای گرم این دستگاه در نظر داشت.

در کولر گازی پرتابل، دو موتور وجود دارد که یک موتور جریان هوای خنک را از بالا به بیرون منتقل می کند و موتور دیگر هوای گرم حاصل از عملکرد کمپرسور را از پشت دستگاه خارج می کند.
بنابراین برای بهره‌ برداری و استفاده از کولر های گازی پرتابل فقط باید در ابتدا لوله قابل انعطاف (Flexible) آن را برای خروج گرمای کندانسور دستگاه به بیرون هدایت کرده و سپس دوشاخه آن را به پریز برق متصل نموده و دستگاه را روشن کنید.

اجزاء کولر گازی پرتابل

  • مبرد
  • کمپرسور
  • فن

انواع کولرهای گازی پرتابل

این مدل از کولرهای گازی به صورت کلی در دو نوع طراحی و تولید می شوند:

کولرهای گازی پرتابل تک لوله ای یا Single Hose

کولر-گازی-پرتابل-تک-لوله-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

از آن جایی که این کولرهای گازی به صورت کلی فاقد یونیت خارجی هستند و یک دستگاه یکپارچه به شمار می روند. اما دارای یک لوله می باشند که از طریق آن، گرمای محیط را بیرون منتقل می کنند. این لوله متصل به کندانسور دستگاه به بیرون هدایت می‌ شود و به این مدل از کولر گازی های پرتابل، تک لوله ای گفته می‌ شود.

کولر گازی پرتابل دو لوله ای یا Double Hose

کولر-گازی-پرتابل-دو-لوله-بازارچه-اینترنتی-مارکیزم

کولر گازی پرتابل دو لوله ای نیز در واقع، عملکرد و اجزایی مشابه تک لوله ای ها دارد، تنها تفاوت این دو نوع کولر گازی پرتابل این است که، دو لوله ای ها دارای کمپرسور، کندانسور و ظرفیت بالاتر می باشند. که نتیجه آن، امکان انتقال گرمای بیشتری به بیرون از محیط را دارا می باشد که طبیعتاً بدلیل ظرفیت سرمایش بیشتر، قیمت بالاتری هم خواهند داشت.

مزایای کولر گازی پرتابل:

  • نیاز به نصاب حرفه ای ندارد و به راحتی می توان آن را به کار انداخت
  • دارای عملکردی قوی برای فضاهای کوچک است.
  • کم صدا و مجهز به کنترل از راه دور می باشد.
  • سرمای مطلوبی تولید می کند که فاقد رطوبت است.
  • گرد و غبار به فضا نمی فرستد
  • به دلیل قرارداشتن کمپرسور داخل کولر نیاز به صرف هزینه جدا برای نصب کمپرسور نیست.
  • دارای فیلتر چند لایه به منظور بهبود کیفیت هوا می باشد.
  • دارای ظاهری زیبا و مدرن است که با محیط های داخلی هم خوانی خواهد داشت

معایب کولرهای پرتابل:

  • برای استفاده در مکان های بیشتر از 30 مترمربع مناسب نیست.
  • انواع قدیمی تر آن ممکن است در حین کار سرو صدا ایجاد کنند.

نحوه نصب کولر گازی پرتابل

  1. ابتدا محلی برا قرارگیری دستکاه در نظر بگیرید و سپس یک پریز برق که تک فاز باشد و حداقل  15 آمپر برق را بدون افت فشار تامین نماید.
  2. سپس یک قسمت را برای عبور های گرم باید در نظر گرفت که لوله خرطومی از داخل دستگاه به دریچه مورد نظر وصل می شود.

نکاتی که در هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید!

  • هنگام انتخاب حتما به طول لوله یا همان دودکش اتصالی به آن توجه کنید زیرا طول زیاد آن باعث ایجاد مشکلاتی از جمله پایین آمدن راندمان خواهد شد.
  • در کولر گازی پرتابل کمپرسور در داخل دستگاه تعبیه شده است زیرا مانند اسپیلت های دیواری یا ایستاده کندانسور بیرونی ندارند و همه تجهیزات در یونیت داخلی قرار گرفته است به همین دلیل توصیه می شود، در هنگام خرید به میزان صدای تولیدی توسط دستگاه توجه فرمایید.
  • در هنگام خرید کولر گازی پرتابل به مساحتی که باید توسط دستگاه، خنک سازی شود، توجه فرمایید.
  • در هنگام خرید توجه داشته باشید که کولر گازی پرتابل می بایست نزدیک پنجره قرار گیرد زیرا لازم است که دود کش اسپیلت از پنجره به بیرون هدایت گردد.
  • کولر گازی پرتابل نیازمند پریز برق 15 الی 20 آمپر می باشد. زیرا در غیر این صورت با روشن نشدن و یا عدم توقف در کارکرد کولر گازی مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *