ظروف کریستال و بلور

تفاوت ظروف کریستال + نحوه نگهداری از کریستال و بلور

تفاوت-ظروف-کریستال-و-بلور-پاساژ-اینترنتی-مارکیزم

ظروف شیشه ای جزو حساس ترین وسایلی هستند که در هر خانه ای یافت می شود که نیازمند دقت فراوانی در نگهداری هستند. کریستال و بلور نیز جزو همین وسایل حساس می باشند. لازم است نکاتی را رعایت کنید تا بدون ضربه به آن ها، بتوانید سالها از آن ها استفاده کنید. از طرفی این دو تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند، به همین منظور مقاله “تفاوت ظروف کریستال و بلور و نحوه نگهداری از آنها” را برای کمک به شما در این قسمت در نظر گرفتیم.

تفاوت ظروف کریستال و بلور

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، مطمئنا تفاوت این دو نوع ظورف را نمی دانید و تنها چیزی کهدر ذهنتان می گذرد این است که هر دو شیشه ای هستند! اما این گونه نیست و تفاوت هایی در ساختار آن ها وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز کرده است. پس لازم است تفاوت ظروف کریستال و بلور را به خوبی بدانید و درباره آن اطلاعات داشته باشید!

همان گونه که می بینید این روزها بازارها پر ز این نوع ظروف کریستالی می باشند چرا که بسیاری از افراد کریستال را برای پذیرایی از مهمان یا تزیین دکوری خانه خود انتخاب می کنند. اما متاسفانه تشخیص ظروف کریستال تز بلور و شیشه ای به کار بس دشواری تبدیل شده است و از آن جا که قیمت کریستال از بلور بالاتر است، ممکن است هنگام خرید سرتان کلاه بزرگی بگذارند! پس بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

راه های تشخیص کریستال از بلور

تفاوت-ظروف-کریستال-و-بلور-نحوه-نگهداری-کریستال-و-بلور-مارکیزم

  • کریستال حاوی سرب بیش از 24 درصد، تراکم بیش از 2.90 و شاخص بازتابنده 1.545 می باشد.
  • عنصر اصلی در کریستال، سرب است و ظروفی که از 24 درصد کمتر سرب داشته باشند، کریستال نیستند.

از آن جایی که نمی توان این موارد را در هنگام خرید تشخیص داد، لازم است موارد ملموس تری را بیان کیم:

  • وجود سرب در کریستال باعث می شود تا وزن بیشتری پیدا کند.
  • رنگ ظروف کریستالی بسیار درخشان و شفاف است، به طوری که اگر در مقابل نور قرار گیرند می توانند بازتاب رنگین کمان داشته باشند.
  • اگر به کریستال ضربه بزنید، صدایی زیبا، چیوسته و زنگوله مانند تولید می کند که در ظروف بلوری بدین شکل نیست.
  • شفافیت ظروف بلور باکیفیت در ظاهر با کریستال در یک سطح و کیفیت است اما اگر ظروف شیشه ای حتی باکیفیت را با دقت و چشمانی تیزبین مشاهده کنید موج و ناهمواری را داخل آن خواهید دید.اما در مورد موج و حباب روی ظروف کریستال توجیهی وجود ندارد. در بعضی از کریستال های تراش خورده ممکن است به دلیل شکست نور، عیب های احتمالی آن به چشم نیاید. در این مواقع شما باید با دقت کریستال را بررسی و با دیدن هر لکه، حباب یا موجی به اصل بودن کریستال شک کنید.
  • درهنگام خرید، از فروشنده بخواهید یک ظرف بلوری به شما بدهد تا با کنار هم قرار دادن آن ها، تفاوت ها را به وضوح ببینید.

نحوه نگهداری از کریستال و بلور:

همان گونه که می دانید، کوچک ترین لب پریدگی، ضربه و … باعث می شود تا این ظروف کارایی خود را از دست دهند، مگر آن که از آن ها به عنوان دکور و تزیینات خانه استفاده کنید. این ظروف با ارزش که اکثرا هم دارای قیمت بالایی هستند جزو دارایی های هر خانه به حساب می آید که باید در نگهداری آن ها تلاش خود را کنید.

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد تا به کمک آن ها عمر مفید ظروف کریستال و بلور خود را بالا ببرید:

نحوه شستن ظروف کریستال و بلور

نحوه-نگهداری-ماریکزم

  • هنگام شستشوی ظروف کریستال از پارچه های نرم همراه با آب و نمک استفاده کنید.
  • از مواد شوینده و مایعات ظرفشویی حتی الامکان استفاده نکنید زیرا این مواد خاصیت سایشی دارند و پس از استفاده مکرر از آن، درخشندگی و جلای ظروف را از بین می برند.
  • برای این که لیوان ها و ظروف بلوری و شیشه ای، شفافیت از دست داده خود را بازیابی کنند، از لیمو ترش و دستمال برای پاکسازی آن ها استفاده کنید و سپس آن ها را آبکشی کنید.
  • می توان برای چرک زدایی قوی ظروف از آمونیاک استفاده کنید. بدین صورت که چند قطره از این محلول را در ظرف آب ولرم بریزید و سپس ظرف ها را درون آن شستشو دهید و بلافاصله خشک کنید.
  • به جای اسکاچ و لوازم زبر و سخت، از اسفنج های نرم استفاده کنید.
  • این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید! دمای بالای داخل ماشین هنگام شستشو، باعث کدری و از بین رفتن زیبایی این ظروف می شود.
  • اگر ظروف در قسمت لبه، پریدگی داشتند، می توانید از یک سمباده استفاده کنید و پریدگی را تا حدی از بین ببرید ولی این کار در صورتی نتیجه می‌دهد که پریدگی خیلی کم باشد.
  • اگر روی ظروف کریستال و بلور، خط و خراش افتاده است، با استفاده از خمیر دندان می توانید این خط و خراش را از بین ببرید.

نکته:

در استفاده از خمیر دندون برای رفع خط و خش، زیاده روی نکنید. زیرا خمیر دندان خاصیت سایشی دارد که در صورت استفاده مکرر، شفافیت ظروف را از بین خواهد برد.

نحوه حذف لکه های آب

در بخش نحوه نگهداری از کریستال و بلور به این بخش می رسیم: لکه بری! معمولا بعد از مدتی، لکه هایی بر روی ظرف به وجود می آیند که باعث کدری ظرف می شوند. این لکه های آب که حتی پس از شستشو بر روی ظروف باقی می مانند، به راحتی از بین نمی روند و باید ترفند خاصی را اجرا کنید. در ادامه این ترفند را به شما آموزش می دهیم:

  1. دو فنجان سرکه را به مدت دو دقیقه در مایکروویو گذاشته و گرم کنید.
  2. سرکه را در یک کاسه پلاستیکی بریزید و لیوان ها را درون آن غرق کنید. به مدت سه دقیقه باقی ماندن در سرکه کافی است.
  3. لیوان ها را از سرکه خارج کرده و با حوله بدون پرز خشک کنید.
  4. در صورت باقی ماندن لکه های سمج، انگشت خود را مرطوب کرده و آن را در جوش شیرین، خمیر دندان یا پاک کننده دندان مصنوعی فرو ببرید. سپس نقاط را با آن تمیز کنید.
  5. یک بار دیگر کاملاً با آب بشویید و خشک کنید تا درخشندگی بی نقصی داشته باشند.

موارد ممنوعه در نگهداری کریستال و بلور

  1. تا حد امکان ظروف کریستال و بلور را دورن ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این موضوع باعث می شود تا حرارت آب به ظرف آسیب برساند. از طرفی این شستشو ممکن است باعث ایجاد خراش و یا لب پریدگی ظرف شود.
  2. کریستال و بلور را درون مایکروویو نگذارید! ممکن در دفعات اول آسیب وارده به چشم نیاید. اما در دراز مدت آسیب های جدی به ظرف وارد می کند که عمر مفید ظروف را به خطر می اندازد و از طرفی باعث ضربه اقتصادی نیز می شود.
  3. هنگام خشک کردن این ظروف از دستمال های فوق نرم استفاده کنید و این کار را با دقت و حوصله انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *