ابزارهای آشپزخانه

راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال، نکاتی که قبل از خرید باید بدانید!

قاشق و چنگال از جمله لوازم ضروری هر آشپزخانه ای می باشد که بعد از یک بار خرید، تا مدتی طولانی نیاز شما از خرید دوباره را رفع می کند، مگر آن که بخواهید تغییراتی در آشپزخانه خود به وجود بیاورید و تعویض وسایل کنید! اما از ظرفی سریوس قاشق و چنگال اغلب قیمت بالایی داشته و همین امر موجب شده تا افراد از خرید مجدد آن صرف نظر کنند. در این بخش قصد داریم تا راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال و نکات مهمی که قبل خرید باید در نظر بگیرید را بررسی کنیم.

نکاتی که باید قبل از خرید سرویس قاشق و چنگال در نظر داشته باشید!

نکاتی-که-باید-قبل-از-خرید-سرویس-قاشق-و-چنگال-در-نظر-داشته-باشید-مارکیزم

این روزها باید قبل از خرید هر کالایی، درباره تمام ویژگی ها، انواع و … آن به خوبی تحقیق کنید تا در میان انبوه مدل ها و برندها، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید تا به طور کامل نیاز شما را پاسخ دهد. در ادامه به لیستی از مواردی که باید قبل از خرید قاشق و چنگال آن ها را در نظر داشته باشید، آشاره خواهیم کرد:

جنس

به طور کلی اولین فاکتوری که در خرید لوازم و وسایل به ذهن قبل از خرید می رسد، جنس و نوع متریال آن است. در گزشته سرویس های قاشق و چنگال اغلب از نقره ساخته می شده است اما امروزه به دلیل قیمت پیدا کردن این فلز، امکان خرید قاشق و چنگال از این جنس برای همه مهیا نیست و به نوعی کالای لوکس به حساب می آید.

بدین ترتیب پای فلزهای دیگری برای ساخت قاشق و چنگال به وسط کشیده شد. قاشق و چنگال‌های امروزی معمولا از استیل (فولاد) ضد زنگ، تیتانیوم و ترکیب آنها با نیکل، کروم ساخته می‌شوند که البته ممکن است در آنها از دسته‌های چوبی، سرامیک و نظایر آنها هم استفاده کنند. باید در نظر داشت که هر کدام از این نوع قاشق و چنگال ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که قبل از خرید باید درباره آن ها بیشتر بخوانید!

طرح

از دیگر فاکتورهایی که باید در راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال در نظر گرفت، طرح قاشق و چنگال است که تماما به سلیقه فرد بستگی دارد، بنابراین نمی توان در این باره نظری داد. طرح های گل دار و شلوغ اغلب طرح های سنتی هستند و قاشق و چنگال هایی با طرح های ساده و مینیمال، از طرح های مدرن و امروزی به شمار می روند.

رابطه بین وزن با کیفیت

گفته می شود که هر چه قاشق و چنگال محکم تر باشند، کیفیت بالاتری دارند و در نتیجه بادوام تر خواهند بود. اما باید در نظر داشته باشید که هنگام خرید با چشم و لمش کردن نمی توانید کیفیت آن را متوجه شوید. و از طرفی نمی توانید قاشق را دست بگیرید و فشار بیاورید تا مقاومت آن را امتحان کنید! بنابراین در این مورد به ارقام درج شده بر روی جعبه و یا قاشق و چنگال مراجعه کنید.

اگر قصد خرید سرویس قاشق و چنگال از جنس استیل را دارید باید بدانید که استیل‌ هایی که روی آن ها ارقام 10/18 درج شده است، عالی‌ ترین کیفیت را دارند. ااین اعداد نشان دهنده این هستند که در ساخت آلیاژ استفاده شده 18% کروم و 10% نیکل به‌ کار رفته است.

کروم سبب محافظت استیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود و مقدار مناسبی از نیکل این خاصیت ضدزنگ بودن را تقویت می‌کند. همچنین، نیکل به فلز درخشندگی و جلای بیشتری می‌دهد. کیفیت استیل به کار رفته در قاشق و چنگال برمبنای میزان کروم به نیکل تعیین می‌شود. در بازار علاوه بر کیفیت 10/18، کیفیت‌های 8/18 و  هم موجود است. عدد 0/18 پایین‌ترین کیفیت را دارد و احتمال خوردگی در آن به‌دلیل نبود نیکل (به‌عنوان تقویت‌کننده) کمی بالاتر از دو ترکیب دیگر است.

از نظر وزن

اغلب افراد قاشق و چنگال های سنگین را ترجیح می دهند زیرا که دارای مقاومت بیشتری هستند. البته برخی نیز سری سبک را می پسندند. اما توصیه می کنیم از خرید قاشق و چنگال های خیلی سبک صرف نظر کنید زیرا که ظرافت بیش از حد باعث می شود تا به راحتی خم شده و بشکنند!

ضد خش بودن

ممکن است هنگام شستشوی قاشق و چنگال ها با انواع اسکاچ ها، آن ها دچار خط و خش شوند و یا هنگامی که از ماشین ظرفشویی برای شستشو استفاده می کنید، این اتفاق بیفتد. بنابراین برای بالا بردن عمر مفید قاشق و چنگال خود، این را در نظر بگیرید که از محصولات ضد خش گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید.

اجزای اصلی سرویس

اجزای-اصلی-سرویس-قاشق-چنگال-مارکیزم

در این بخش از راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال به توضیح درباره اجزای آن می پردازیم. تمام سرویس های قاشق و چنگال دارای اجزای یکسانی نیستند اما کمابیش موارد آن ها به یکدیگر نزدیک هستند. سرویس ها اغلب شامل موارد زیر هستند:

انواع قاشق

قاشق ها از اجزای اصلی هر سرویسی هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • غذا خوری: معمولا از بقیه قاشق‌ها بزرگ‌تر است.
  • قاشق سوپ‌ خوری: کمی از قاشق غذاخوری کوچک‌ تر و گودتر است.
  • مخصوص شربت‌ خوری: باریک و بلند است و برای هم‌ زدن شربت به کار می‌ رود.
  • قاشق چای‌ خوری یا قهوه‌ خوری: کوتاه‌ترین و کوچک‌ترین قاشق سرویس هستند.

اگر سرویس 6 پارچه خریداری کنید، از هر کدام از این موارد 6 عدد در سرویس وجود دارد. اگر 12 پارچه خریداری کنید، 12 عدد و به همین ترتیب …

چنگال ها

عمدتا انواع چنگال های موجود در یک سرویس به شرح زیر است، اما همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، سرویس ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است مواردی کمتر و یا بیشتر داشته باشند.

  • چنگال غذا خوری: معمولا از بقیه چنگال‌ها بزرگ‌تر و شاخه‌های آن کشیده‌تر است.
  • چنگال سالاد: کمی از چنگال غذاخوری کوچک‌تر است
  • مخصوص دسر: تقریبا به طول چنگال سالاد است با این تفاوت که کمی نازک‌تر است
  • چنگال مخصوص سرو ماهی: به طول یک چنگال غذاخوری است اما معمولا نازک‌تر است

کارد و انواع چاقو

  • کارد غذاخوری: معمولا از بقیه کاردها بزرگ‌تر است و نوک آن حالت منحنی دارد
  • مخصوص برش کرده و پنیر: از کارد غذاخوری کوچک‌تر است و نوک آن منحنی است
  • کارد مخصوص سرو ماهی: به اندازه کارد غذاخوری است. اما نوک این کارد شکل خاصی دارد که برای جداکردن پوست ماهی در خوراک‌هایی که ماهی با پوست و استخوان سرو می‌شود مناسب است.
  • کارد استیک: به اندازه یک کارد غذاخوری است اما دارای دو بخش تیز در قسمت تیغه است: تیغه دندانه دار (اره‌مانند) و تیغه معمولی

دیگر ابزارهای سرو غذا

  • ملاقه برای سوپ و خورشت: بزرگ و بلند و گود است و بسته به سرویس، یک یا دو عدد موجود است.
  • قاشق بزرگ برای کشیدن غذا: بزرگ و کشیده هستند اما گودی آنها کمتر از ملاقه است که معمولا یک یا دو عدد در سرویس موجود است.
  • کفگیر برای برنج: بزرگ و مسطح است و همانند بالا، یک یا دو عدد در سرویس وجود دارد.
  • چنگال بزرگ برای کشیدن غذا: به اندازه قاشق مخصوص کشیدن غذا بزرگ است.

تعداد قطعه های موجود در هر سرویس

تعداد-قطعه-های-موجود-در-هر-سرویس-پاساژ-اینترنتی-مارکیزم

موضوع دیگری که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید تعداد قطعاتی است که در هر سرویس موجود است. بهترین روش برای درآوردن تعداد قاشق، چنگال و … که لازم دارید این است که بیشترین تعداد مهمان‌ی که اغلب اوقات ممکن است به منزل‌ تان بیایند و برایتان اهمیت دارند را حساب کنید. بر این اساس می‌ توانید سرویس‌های 6 نفره به بالا مانند 12، ۱۸ و 24 نفره را خریداری کنید.

معمولا برای حساب‌ کردن قطعات سرویس‌ ها از کلمه «پارچه» استفاده می‌ کنند. به‌عنوان مثال، یک سرویس 20 پارچه معمولا برای 4 نفر و سرویس 45 پارچه برای 8 نفر کفایت می‌کند. اما به‌ طور کلی سرویس‌ های قاشق و چنگال از 12 پارچه تا 181 پارچه به بالا تولید می‌ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *